Green Gaming Forum: Att vara en samhällsbyggare på Malta

I ett nytt Green Gaming Forum lyssnar vi till ett samtal om hållbarhet mellan NetEnts kommunikationsdirektör Anna Romboli och Rikard Rinaldo, kommunikationschef på Mr Green Ltd. Båda har lång internationell erfarenhet och arbetar för företag som verkar på Malta sedan många år.

”Att vara en samhällsbyggare på Malta” handlar om hur spelbranschen kan bidra till en långsiktigt hållbar utveckling av och i samhällen där spelbolagen verkar.

Spelindustrin har vuxit snabbt på Malta under de senaste åren. Vi skapar arbetstillfällen, är med och bygger infrastruktur och håller en tajt dialog med myndigheterna om hur vi kan bidra till lokalsamhället. Vi har en tydlig effekt på den lokala scenen och vill vara en aktör som har en positiv påverkan på samhället, annars blir vi inte en långsiktigt hållbar bransch, säger Rikard Rinaldo, kommunikationschef Mr Green Ltd.

Anna och Rikard fortsatte att prata om vilken stor roll värderingar spelar i företagens möjlighet att rekrytera rätt personer. Särskilt när många kulturer möts på en liten ö och företagen slåss om arbetskraften.

Det blir allt viktigare för anställda att arbeta för ett företag som har värderingar som korresponderar med dig själv. Idag, jämfört med bara för fem år sedan, letar folk efter företag som de känner de kan dela värderingar med. Det kan handla om miljöansvar, eller som hos oss inom NetEnt, att arbeta för ökad mångfald och jämställdhet. Det är särskilt viktigt för företag inom techindustrin, säger Anna Romboli, kommunikationsdirektör NetEnt.

Vad betyder det egentligen att vara samhällsbyggare för er, vad handlar det om i vardagen?

Vår främsta hållbarhetssatsning är att förstå våra kunders spelbeteenden och agera på varje kunds individuella risknivå. Lokalt har vi valt att fokusera på Maltas främsta naturtillgång genom att rensa havet runt Malta från plast, säger Rikard Rinaldo.

Företag bör se hållbarhetsarbetet ur ett win-win-perspektiv och engagera sig i olika typer av projekt och frågeställningar som är kopplade till den egna verksamheten. Genom att verkligen förstå varför och hur initiativen är bra för affären får man ett bra och hållbart förhållningssätt i längden, inte bara i goda tider, säger Anna Romboli.

För att lyssna på Green Gaming Forum, gå hit.

Per Norman, VD MRG, tel. 072 230 91 91, per.norman@mrggroup.com

Åse Lindskog, Kommunikation och IR, tel. 0730 24 48 72, ase.lindskog@mrggroup.com

MRG är en snabbväxande, innovativ iGamingkoncern med verksamhet i tretton marknader. MRG erbjuder en förstklassig upplevelse med starkt fokus på Green Gaming. MRG grundades 2007 och driver iGamingsajterna Mr Green, Redbet, 11.lv, Vinnarum, Bertil, MamaMiaBingo, BingoSjov och BingoSlottet. Koncernen omsatte 1 192,0 Mkr 2017 och har över 370 anställda. MRG har spellicenser i Danmark, Irland, Italien, Lettland, Malta, Storbritannien och Sverige. MRG är noterat på Nasdaq Stockholms mid cap-lista under namnet Mr Green & Co (ticker MRG). Läs gärna mer på www.mrggroup.com.

Snabbfakta

I ett nytt Green Gaming Forum lyssnar vi till ett samtal om hållbarhet mellan NetEnts kommunikationsdirektör Anna Romboli och Rikard Rinaldo, kommunikationschef på Mr Green Ltd. ”Att vara en samhällsbyggare på Malta” handlar om hur spelbranschen kan bidra till en långsiktigt hållbar utveckling av och i samhällen där spelbolagen verkar.

Citat

Rikard Rinaldo, Mr Green Ltd