Information avseende skatteregler 2013 med anledning av överlåtelse av aktier i Green Gaming Group Plc

Sammanfattningen av skattereglerna i denna information gäller endast för de aktieägare i Green Gaming Group Plc som är svenska aktiebolag eller svenska fysiska personer som endast är skattskyldiga i Sverige vid transaktionstillfället. Sammanfattningen är baserad på gällande svensk skattelagstiftning och praxis vid tidpunkten för transaktionerna och är endast avsedd som allmän information.

Skattekonsekvenserna för enskilda aktieägare är delvis beroende av omständigheterna i det enskilda fallet. Varje enskild aktieägare bör därför konsultera skatterådgivare beträffande de skattemässiga konsekvenserna av transaktionerna, inklusive tillämpligheten och effekten av utländska regler och skatteavtal.

Överlåtelse av aktier i Green Gaming Group Plc mot ersättning i form av aktier i Mr Green

Aktieägarna i Green Gaming Group Plc (GGG Plc) har under år 2013 avyttrat sina aktier i GGG Plc mot betalning i form av aktier i Mr Green, ett s.k. andelsbyte.

Ett byte av aktier mot andra aktier beskattas normalt som en vanlig avyttring enligt reglerna för beskattning av kapitalvinster.

För svenska aktiebolag är normalt kapitalvinster på onoterade aktier skattefria. Genom att aktierna i GGG Plc är onoterade aktier beskattas inte avyttringen år 2013 som skett genom bytet. Detta gäller dock ej för de bolag som innehade aktierna i GGG Plc som skattemässiga lagertillgångar.

Aktiebolag som genomfört aktiebytet bör dock lämna upplysning i särskild skrivelse som bifogas inkomstdeklarationen om bytet av aktier och ”kryssa” rutan på första sidan på inkomstdeklarationen.

För fysiska personer krävs, för att ett byte av aktier ska kunna ske utan beskattningskonsekvenser, att villkoren för en tillämpning av reglerna om framskjuten beskattning vid andelsbyten är uppfyllda. Transferator AB har gjort bedömningen att villkoren för en tillämpning av dessa regler är uppfyllda gällande bytet av aktier i GGG Plc mot betalning i form av aktier i Mr Green.

En tillämpning av reglerna om framskjuten beskattning innebär att de aktier som erhålls genom andelsbytet övertar den anskaffningsutgift som gällde för de aktier som lämnades i utbyte. Som anskaffningsutgift på aktierna i Mr Green gäller därmed den anskaffningsutgift som fanns på de utbytta aktierna i GGG Plc. Vid en senare försäljning av aktierna i Mr Green kommer det skattemässiga resultatet beräknas med hänsyn till denna övertagna anskaffningsutgift.

Reglerna om framskjuten beskattning är tvingande och tillämpas oavsett om den skattskyldige begär det eller inte. Det innebär att själva andelsbytet inte behöver deklareras inkomstår 2013. En individ som genomfört aktiebytet bör dock lämna upplysning i sin inkomstdeklaration under ”Övriga upplysningar” om bytet av aktier och tillämpning av reglerna om framskjuten beskattning.