Valberedningens förslag inklusive motiverat yttrande inför årstämman 2015 i Mr Green & CO AB

Valberedningen, som utgörs av Dimitrij Titov, Eva Lindqvist samt styrelsens ordförande Tommy Trollborg, har anmält att de vid bolagsstämman kommer att framlägga följande förslag såvitt avser punkterna 2 och 10-14 enligt den i kallelsen föreslagna dagordningen:

Punkt 2 – Val av ordförande vid stämman
Dimitrij Titov.

Punkt 10 – Bestämmande av antalet styrelseledamöter
Valberedningen föreslår att styrelsen skall bestå av fyra ordinarie ledamöter.

Punkt 11 – Fastställande av arvode till styrelse
Valberedningen föreslår ett sammanlagt styrelsearvode om 1 050 000 kronor, varav till styrelsens ordförande 450 000 kronor och till övriga ledamöter 200 000 kronor per ledamot. Från och med det sjunde styrelsemötet och framåt för tiden intill nästa årsstämma skall därutöver ett arvode om 10 000 kronor per ledamot och bevistat styrelsemöte utgå, dock maximalt 100 000 kronor per ledamot. Arvode för kommittéarbete ska utgå med 240 000 att fördelas enligt följande.
Revisionsutskott: 75 000 kronor till ordföranden samt 50 000 kronor till annan ledamot.
Ersättningsutskott: 40 000 kronor till ordföranden samt 25 000 kronor till annan ledamot.

Punkt 12 – Fastställande av arvode till revisor
Arvode till revisor skall utgå enligt godkänd räkning.

Punkt 13 – Val av styrelseledamöter och styrelseordförande samt val av revisor
Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Tommy Trollborg och Henrik Bergquist, samt nyval av Mikael Pawlo och Andrea Gisle Joosen. Till styrelseordförande föreslås Tommy Trollborg omväljas. Styrelseledamoten Per Norman har avböjt omval.

Valberedningen föreslår att revisionsbolaget PwC AB väljs till revisor för tiden intill slutet av årsstämman 2016. Under förutsättning att valberedningens förslag antas av årsstämman så har revisionsbolaget meddelat att Bo Åsell kommer att vara huvudansvarig revisor.

Presentation av styrelseledamöter föreslagna till nyval

Mikael Pawlo (född 1973)
Avgående VD per den 23 april 2015 och aktiv i koncernen sedan 2008.

Övriga styrelseuppdrag
Styrelseordförande i Happy Pancake AB, SMS Group i Stockholm Holding AB och SMS Grupp Africa AB. Styrelseledamot i Djurgårdens Elitfotboll AB, Mr Green & Co Technology AB, Social Thrills AB, 6502 Processor AB och X5 Music Group.

Bakgrund
Mikael Pawlo har gedigna kunskaper inom internet och öppen källkod (Open Source). Han var en av grundarna till BitoS, branschorganisationen för innehållstjänster på internet i Sverige och var med och grundade IT-konsultbolaget Municel 1999 som sedan köptes upp av TietoEnator 2001. Han medgrundade IDG Swedens tidskrift Internetworld. Innan han började på Mr Green 2008 var han även delägare i PR- och kommunikationsbyrån Hedberg & Co.

Mikael Pawlo är beroende i förhållande till de större aktieägarna och i förhållande till bolaget.

Aktieägande
Antal aktier i Mr Green & Co som ägs av Mikael Pawlo direkt eller genom bolag: 1 809 800.

Andrea Gisle Joosen (född 1964)

Övriga styrelseuppdrag
Styrelseledamot i ICA Gruppen AB, James Hardie Industries plc, Dixons Carphone plc och Lighthouse Group AB. Styrelsesuppleant i Neopitch AB.

Bakgrund
Andrea Gisle Joosen är civilekonom med en MSc från Copenhagen Business School. Hon har tidigare varit VD för Boxer, Panasonic Nordic AB, Chantelle AB och Twentieth Century Fox Home Entertainment AB, samt marknadsdirektör på Johnson & Johnson Consumer Products AB.

Andrea Gisle Joosen är oberoende i förhållande till de större aktieägarna och i förhållande till bolaget.

Aktieägande
Antal aktier i Mr Green & Co som ägs av Andrea Gisle Joosen direkt eller genom bolag: Inget ägande

Presentation av de ledamöter som föreslås till omval återfinns på bolagets webbplats, www.mrgco.se.

Punkt 14 – Beslut om valberedningen
Valberedningen föreslår att stämman beslutar att en ny valberedning skall utses inför årsstämman 2016 genom att styrelsens ordförande skall kontakta de tre största ägarregistrerade eller på annat sätt kända aktieägarna per den 1 april 2015 och uppmana dem att utse två ledamöter jämte styrelsens ordförande till valberedningen. Om aktieägare avstår från sin rätt att utse ledamot skall den därefter största ägarregistrerade eller på annat sätt kända aktieägaren som inte redan utsett en ledamot till valberedningen tillfrågas, osv. Valberedningen utgörs av dessa två ledamöter tillsammans med styrelsens ordförande. För det fall en aktieägare, som utsett en av valberedningens ledamöter inte längre skulle tillhöra de tre röstmässigt största aktieägarna i bolaget, eller för det fall en ledamot av valberedningen av något annat skäl lämnar valberedningen före årsstämman 2016, skall valberedningens ledamöter i samråd med de då tre största aktieägarna ha rätt att utse en annan representant för de tre största aktieägarna att ersätta sådan ledamot. Namnen på valberedningens ledamöter samt information om vem som är valberedningens ordförande skall tillkännages senast sex månader före årsstämman 2016. Valberedningen skall utse ordförande inom sig.

Valberedningen skall arbeta fram förslag i nedanstående frågor att föreläggas årsstämman 2016 för beslut:

• förslag till stämmoordföranden
  • förslag till styrelse
  • förslag till styrelseordföranden
  • förslag till revisor
  • förslag till styrelsearvoden
  • förslag till revisorsarvode
  • förslag rörande valberedning inför 2016 års årsstämma

Valberedningens yttrande beträffande sitt förslag till styrelse
För att bedöma de krav som kommer att ställas på styrelsen med hänsyn till bolagets verksamhet, utvecklingsskede och förhållanden i övrigt har valberedningen diskuterat styrelsens storlek och sammansättning.

Som underlag för sitt arbete har valberedningen bland annat haft en utvärdering av styrelsen och dess arbete samt tagit del av styrelseordförandens redogörelse för företagets verksamhet, mål och strategier.

Valberedningen har bedömt, med beaktande av bl.a. bolagets verksamhet och utvecklingsskede, att den föreslagna styrelsen har den bredd och mångsidighet som krävs för att bibehålla och utveckla bolagets verksamhet. Den föreslagna styrelsen har en jämnare könsfördelning än tidigare och det är valberedningens ambition att arbetet mot en jämn könsfördelning ska fortsätta.

Det ökade arvodet jämte det föreslagna mötesarvodet till styrelsen motiveras av att bolagets fortsatta expansion kommer att kräva betydande arbetsinsatser för styrelsen.