Många vill hjälpa i flyktingkrisen

Stor ökning av donationer via butikernas pantautomater

Sedan pengarna som skänks via pantautomaterna i Willys butiker öronmärktes åt flyktingkrisen, har antalet donationer skjutit i höjden. I september skänkte kedjans kunder drygt 40 procent mer jämfört med en vanlig månad. Willys dubblerar nu summan och bidrar tillsammans med sina kunder med drygt 600 000 kronor till Rädda Barnens arbete med flyktingkrisen runt Medelhavet och i Sverige.

På Willys har kunder som pantar sina returflaskor möjlighet att skänka sin pant till Rädda Barnens arbete för barns rättigheter världen över. I början av september öronmärktes de donerade medlen till Rädda Barnens arbete med flyktingkrisen. Vid månadens utgång kunde det konstateras att antalet donationer nått den högsta nivån sedan samarbetet med Rädda Barnen startade för fem år sedan, drygt 40 procent mer än en vanlig månad.

Det är mycket glädjande att se ett så stort engagemang och vilja att hjälpa. Att skänka sin pant kan tyckas vara en liten insats, men tillsammans gör vi stor skillnad, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Rädda Barnen har hjälpinsatser igång för familjer som flyr krig och terror och riskerar allt för att ta sig till Europa. Organisationen finns på plats hela vägen från krigszonerna, längs flyktvägarna, i flyktinglägren men också på hemmaplan i Sverige.

Willys initiativ för att dubbla panten till förmån för Rädda Barnen pågår fram till den 31 oktober.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, telefon 070-346 13 48

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,9 miljarder kronor (2014) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se