Ny Willys Hemma-butik i Oxie i Malmö

Willys fortsätter sin expansion i Skåne, denna gång med en ny Willys Hemma-butik. Den nya butiken blir en del av ett bostadsområde i Oxie strax utanför Malmö. Planerad öppning är våren 2025.

I Oxie uppförs 34 nya hyresbostäder med en Willys Hemma-butik i bottenplan på ett stationsnära läge med pendelparkering strax intill. Inflyttning i bostäderna är beräknad till slutet av 2024 och butiken öppnar i början av 2025.

Etableringen innebär att Willys ytterligare stärker sin närvaro i Skåne. Butiken, som får en yta på drygt 800 kvadratmeter, blir den femte Willys Hemma-butiken i Malmöområdet.

I spåren av de senaste årens prisökningar ligger etableringen av den nya butiken rätt i tiden.

– Vi ser att vårt koncept med låga priser och ett brett sortiment med mycket att välja på är väldigt efterfrågat, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys.

Fastigheten, som uppförs av Brinova, kommer att bli en energisnål byggnad med solceller på taket som täcker fastighetens behov av el. Hållbarhetsambitionerna för den nya butiken är också höga – butiken kommer att leva upp till de högt ställda kraven för Bra Miljöval, Naturskyddsföreningens märkning för livsmedelsbutiker.

I området där Willys Hemma-butiken och hyresbostäderna uppförs äger Brinova sedan tidigare både bostadsfastigheter samt fastigheter med verksamhet i form av bland annat vårdcentral, bibliotek och barnmorskemottagning. Den nya butiken kommer att bidra med rörelse och ett rikt stadsliv till området.

Nyetableringen av Willys Hemma-butiken i Oxie kommer att innebära omkring 20 nya arbetstillfällen.

Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel 070-346 13 48, johanna.euren@willys.se

Med affärsidén Sveriges billigaste matkasse och genom att förena ett brett sortiment med låga priser, vill Willys göra det möjligt för fler att äta bra mat. I dag finns drygt 200 Willysbutiker över hela landet, varav ett 50-tal utgörs av våra närbutiker, Willys Hemma. Willys omsätter drygt 37 miljarder kronor (2022) och ingår i Axfood AB. Läs mer på www.willys.se.