Över 10 miljoner till Rädda Barnen via pantknappar på Willys

Sedan 2009 kan kunderna på Willys välja att donera sina pantpengar till Rädda Barnen via butikernas pantmaskiner. Under åren har över 10 miljoner kronor flutit in till Rädda Barnens verksamhet. För att bidra ytterligare till organisationens viktiga arbete för barns rättigheter både i och utanför Sverige går Willys nu in och dubblar den pant som skänks under december månad.

- Det är fantastiskt att se att det är så många som väljer att stötta Rädda Barnens viktiga arbete genom att skänka sin pant. Många bäckar små har blivit en summa som verkligen kan göra skillnad, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Gåvan från Willys kunder har bland annat bidragit till att Rädda Barnen nått fler barn i katastrofer som till exempel vid jordbävningen i Haiti, översvämningarna i Balkan och nu senast till organisationens hjälparbete i eboladrabbade områden i Västafrika. Pengarna har också använts till att ge fler barn tillgång till utbildning i Elfenbenskusten och här i Sverige har en del av medlen gått till idrottsprojektet High Five, som handlar om kränkningar inom idrotten.

För att ytterligare stödja Rädda Barnens verksamhet i jul kommer Willys att dubbla varje krona som kunderna skänker via gåvoknappen under december månad. Alla pengar går oavkortat till Rädda Barnens arbete för utsatta barn både i och utanför Sveriges gränser.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, tel 070-346 13 48

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom färskvaror som frukt och grönt. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,4 miljarder kronor (2013) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se