Pant gav 3,1 miljoner till Rädda Barnen under 2014

Sedan 2009 har Willys kunder kunnat donera sina pantpengar till Rädda Barnen via gåvoknappen på butikernas pantmaskiner. Genom åren har det blivit betydande summor – under året passerades 10-miljonersstrecket och för helåret 2014 kan organisationen räkna in 3,1 miljoner nya donerade kronor.

Drygt 900.000 av de 3,1 miljonerna som skänktes under 2014 genererades av Willys ”dubbla upp”-kampanj, som innebar att Willys under november och december dubblade varje krona som kunderna skänkte. Pengarna som kom in under november öronmärktes för Rädda Barnens hjälparbete i eboladrabbade områden i Västafrika och i december gick medlen till organisationens katastroffond som når barn som drabbas av t ex svält, krig eller naturkatastrofer.

- Vi är glada över att kunna bidra till Rädda Barnens viktiga arbete för barns rättigheter både i och utanför Sverige, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Genom åren har donationerna från Willys och kedjans kunder bland annat bidragit till att Rädda Barnen nått fler barn i katastrofer som till exempel vid jordbävningen i Haiti, tyfonen i Filippinerna och översvämningarna i Balkan. Pengarna har också använts till att ge fler barn tillgång till utbildning i Elfenbenskusten och här i Sverige har en del av medlen gått till idrottsprojektet High Five, som handlar om kränkningar inom idrotten.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, tel 070-346 13 48

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom färskvaror som frukt och grönt. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,4 miljarder kronor (2013) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se