Succé för Willys kundprogram

En miljon kunder på tre års sikt – det var det ambitiösa mål som sattes inför lanseringen av Sveriges första helt digitala kundprogram. Men intresset för Willys+ har vida överträffat förväntningarna och redan i augusti, bara ett halvår efter starten, kunde lågpriskedjan räkna in sin miljonte Willys+kund.

Willys valde bort plastkort, utskick i brevlådan och papperskuponger och satsade på ett helt digitalt lojalitetsprogram. Ett vågat grepp i en bransch där postala utskick i brevlådan är standard. Men kunderna har varit positiva och tagit emot Willys+ med öppna armar. En överväldigande majoritet av kunderna har skippat pappersblanketten och istället anslutit sig till programmet via webb eller app. Sina erbjudanden har de fått via e-post och genom att logga in på willys.se eller Willys+appen. Och kanske mest uppskattat av allt: kunderna har kopplat sina vanliga bankkort till Willys+ eller visat sitt vanliga id-kort för att få ut sina rabatter istället för att behöva hålla reda på ännu ett plastkort i plånboken.

- Enkelheten är en av förklaringarna till framgångarna för Willys+. Med Willys+ får kunden fler och bättre erbjudanden varje vecka. Du slipper hålla reda på papperskuponger, plastkort och bonuscheckar. Det ligger väl i linje med vår affärsidé, Sveriges billigaste matkasse, och det har uppskattats av kunderna, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Resultat 6 månader efter lanseringen av Willys+:
- Mer än 1.000.000 aktiva kunder, dvs kunder som anslutit sig till programmet och gjort sitt första köp.
- 400.000 nedladdningar av Willys+appen
- 5.000.000 besök på willys.se
- Försäljningen har ökat med 4,5 procent totalt och 2,2 procent i jämförbara butiker under första halvåret 2013.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, tel 0703-461348

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom färskvaror som frukt och grönt. Willys har cirka 180 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 19,4 miljarder kronor (2012) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se