Willys Hemma öppnar i centrala Umeå

I slutet av 2022 öppnar en Willys Hemma-butik på Rådhusesplanaden i centrala Umeå. De två – snart tre – fullstora Willys-butikerna som redan finns i Umeå kompletteras därmed av en centrumbutik i något mindre format. Den nya butiken skapar omkring 20 nya arbetstillfällen.

Willys fortsätter sin offensiv i Norrlands största stad. Hösten 2020 skrevs avtal om en ny och tredje Willys-butik på handelsområdet Klockarebäcken, och nu är allt klart även för en Willys Hemma-butik i staden.

Det blir på bästa läge på Rådhusesplanaden i centrala Umeå som Willys Hemma kommer att slå upp portarna i slutet av året. Hyresvärden Umehem kommer att genomföra en större renovering och ombyggnation i samband med etableringen av butiken. I samband med renoveringen flyttar blombutiken Buketten till ett nytt läge i samma fastighet och lämnar plats för Willys Hemma, som får en yta på cirka 1 100 kvadratmeter.

- Vi ser fram emot att ta bra och hållbar mat med låga priser till centrala Umeå. Med det här läget blir butiken ett viktigt skyltfönster för oss i stan, säger Heinz Möller, etableringschef på Willys.

Willys Hemma är Willys koncept för något mindre butiker i bostadsnära områden eller centrumlägen. Willys Hemma liknar på många sätt ”stora” Willys; de låga priserna är centrala och sortimentet är brett med mycket färskvaror som frukt och grönt, kött, chark och butiksgräddat bröd. Tanken med Willys Hemma är att erbjuda en bostadsnära butik med fullsortiment, men bra mycket billigare än andra närbutiker.

Nyetableringen innebär cirka 20 nya arbetstillfällen.

De övriga Willysbutikerna i Umeå ligger i Ersboda och Avion Shopping, och under 2023 öppnar en tredje Willysbutik på handelsområdet Klockarebäcken.

Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel 070-346 13 48, johanna.euren@willys.se
Hans Westin, Umehem, tel 090-133950, 070-6559950, hans@umehem.se

Med affärsidén Sveriges billigaste matkasse och genom att förena ett brett sortiment med låga priser, vill Willys göra det möjligt för fler att äta bra mat. Idag finns drygt 200 Willys-butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker, Willys Hemma. Willys omsätter drygt 32 miljarder kronor (2021) och ingår i Axfood AB. Läs mer på www.willys.se