Willys kommer till Vimmerby

Nu står det klart att en ny Willys-butik ska öppna i Vimmerby i norra Småland. Den nya butiken får ett trafikorienterat läge nära centrum. Etableringen av butiken innebär cirka 40 nya arbetstillfällen.

Butiken kommer att etableras längst Vimmerbyallén, nära den rondell som är belägen vid Coop och Landrins Bil, strax utanför stadskärnan. Med en redan växande och trogen kundkrets med flera väletablerade butiker, särskilt i norra delen av Småland, innebär nyetableringen att Willys ytterligare stärker sina positioner i regionen.

– Med den nya butiken kommer vi att täcka in ett nytt område och nå nya kundgrupper. Vi ser stor potential för Willys koncept i Vimmerby. Det saknas en lågprisaktör med fullsortiment med bra mat till låga priser i staden. Vår etablering kommer att sätta fart på konkurrensen, till gagn för kunderna, som får lägre priser och mer att välja på, säger Tor Gullberg, etableringschef på Willys.

Den nya Willys-butiken öppnar preliminärt under 2023 med en butiksyta på cirka 3 000 kvadratmeter. Det blir en konceptenlig Willys-butik, i helt nya moderna lokaler med bra parkeringsmöjligheter.

Fokus i butiken kommer att ligga på att erbjuda Sveriges billigaste matkasse – ett brett och varierat sortiment med låga priser. Det kommer bland annat att erbjudas mycket färskvaror och en stor andel ekologiska och miljömärkta varor. Som ett led i Willys e-handelssatsning kommer butiken även att erbjuda en Hämta-station, där kunderna kan hämta upp sina matkassar som man handlat på nätet. Butiken kommer att märkas med Bra Miljöval, som är Naturskyddsföreningens märkning för livsmedelsbutiker, med högt ställda krav på bland annat sortiment och energieffektivitet.

Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel 070-346 13 48, johanna.euren@willys.se

Med affärsidén Sveriges billigaste matkasse och genom att förena ett brett sortiment med låga priser, vill Willys göra det möjligt för fler att äta bra mat. Idag finns drygt 200 Willys-butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker, Willys Hemma. Willys omsätter cirka 32 miljarder kronor (2020) och ingår i Axfood AB. Läs mer på www.willys.se