Willys och Skåne Stadsmission öppnar social matbutik i Malmö

I höst öppnar Skånes första sociala matbutik – Matmissionen – en butik där ekonomiskt utsatta människor kan handla mat till kraftigt reducerat pris. Willys blir medgrundare till butiken och kommer att hjälpa till med att bygga och stötta driften av butiken.

Den första Matmissionen öppnades i Rågsved 2015 i regi av Stockholms Stadsmission. Sedan dess har det öppnats ytterligare ett antal sociala butiker, bland annat i Hägersten och i Göteborg, och Willys har stöttat flera av dem. Men Skåne Stadsmissions butik, som öppnar den 7 oktober i en lokal på cirka 500 kvadratmeter i köpcentrumet Mobilia, blir den första i Skåne.

– Varje dag möter vi på Skåne Stadsmission människor som inte har råd med mat. Så mycket som två tredjedelar av Stadsmissionernas arbete handlar om att hjälpa människor med basbehov som mat. Matmissionen är ett sätt för oss att ge långsiktigt och hållbart stöd till fler människor i utsatthet samtidigt som vi minskar matsvinnet, säger Alireza Mobasheri, områdeschef sociala företag på Skåne Stadsmission.

Matkedjan Willys blir medgrundare till butiken och kommer bland annat att bidra med inredning, utrustning och personal som kommer att bygga upp och färdigställa butiken. Dessutom ingår Willys ett treårigt partnerskapsavtal med Skåne Stadsmission och ska under resans gång stötta med driften av butiken, till exempel med kunskap, utbildningar och arbetsintegrationsinsatser. Willys och Skåne Stadsmission kommer även tillsammans titta på fler etableringsmöjligheter i Skåne under de kommande åren. Willys kommer också, tillsammans med flera andra aktörer, donera mat och andra dagligvaror till butiken.

En stor del av maten som säljs i de sociala butikerna hade annars kasserats eller prissänkts och sålts i vanliga butiker. När den nu i stället kan säljas till ett kraftigt reducerat pris till människor som lever i ekonomisk utsatthet uppstår en win/win-situation.

– Att minska matsvinnet är en av de viktigaste hållbarhetsfrågorna för vår bransch. Skåne Stadsmissions Matmissionen kommer att bidra till att mindre mat slängs, och att den i stället går dit behovet är som störst. Vi är glada över att kunna bidra med det vi kan, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, tel 070-346 13 48, johanna.euren@willys.se

Alireza Mobasheri, områdeschef sociala företag Skåne Stadsmission, tel 076-647 15 30, alireza.mobasheri@skanestadsmission.se

Med affärsidén Sveriges billigaste matkasse och genom att förena ett brett sortiment med låga priser, vill Willys göra det möjligt för fler att äta bra mat. Idag finns drygt 200 Willys-butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker, Willys Hemma. Willys omsätter drygt 31 miljarder kronor (2020) och ingår i Axfood AB. Läs mer på www.willys.se