Willys startar e-handel

Som första lågpriskedja startar Willys nu handel med mat på nätet. Med samma priser som i butik och upphämtningsstationer tar Willys upp kampen om e-handelskunden.

Livsmedelshandeln på nätet ökar snabbt. Under 2015 ökade försäljningen med 39 procent och i år förväntas ökningen landa på ytterligare 38 procent, enligt HUI Research. Nu ger sig en ny aktör in i kampen om matkunderna på nätet: i tre testbutiker öppnar Willys upp möjlighet för att handla mat via Willys sajt och app.

Många av våra kunder vill handla mat på nätet och vi vill finnas där våra kunder finns. Som lågpriskedja har vi en viktig funktion att fylla för kunder som vill e-handla men som inte är beredda att betala orimligt mycket, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

Kunderna kommer att kunna handla varor ur Willys sortiment, till samma priser som i butikerna. Willys kommer att erbjuda både hemleverans och upphämtning av de färdigpackade kassarna i butik. Willys satsar framförallt på det senare alternativet och har tagit fram speciella upphämtningsstationer i anslutning till butikerna där man snabbt och smidigt kan hämta sina kassar efter att ha klickat hem det man vill ha och betalat på nätet. Kunden parkerar i direkt anslutning till stationen och hämtar sina kassar ur skåp, som öppnas med en kod.

Inledningsvis erbjuds e-handel i tre butiker: Kungsbacka söder om Göteborg och Rissne samt Länna i Stockholm. Efter test och utvärdering är intentionen är att expandera till fler områden och fler butiker, med inriktning på större städer.

Johanna Eurén, kommunikationschef Willys, telefon 070-346 13 48

Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett fyrtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 22 miljarder kronor (2015) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se