Willys storsatsar på ekologiskt

Pressinformation 2015-02-16

Intresset för ekologisk mat ökar stort. Men fortfarande är det många som väljer bort ekologiskt, ofta på grund av de betydligt högre prisnivåerna. För att göra eko valbart för fler gör nu Willys en storsatsning på prisvärd ekologisk vardagsmat. Målet är att erbjuda ekologiska alternativ till samma pris som motsvarande konventionellt producerad vara.

Intresset för ekologisk mat är inte längre ett fenomen för välbärgade storstadsbor utan en trend som nått hela landet och alla samhällsskikt. Medan den ekologiska försäljningen totalt i Sverige ökade med 38% under förra året, var motsvarande ökning på lågpriskedjan Willys hela 52%.

Nu gör Willys gör nu en storsatsning på sitt ekologiska sortiment. Genom att rikta in sig på breda vardagsprodukter, göra större inköp och ha färre mellanhänder, har kedjan kunnat lansera flera nya ekologiska alternativ, till priser som i många fall är på samma nivå som konventionellt producerade varor. Drygt 100 nya ekologiska varor kommer innan årets slut att ha lagts till i kedjans sortiment, som redan innefattar cirka 500 ekologiska artiklar.

- Alla har inte de extra kronorna som behövs för att kunna välja eko. Genom vår satsning vill vi göra ekologiskt valbart för fler, säger Thomas Evertsson, vd på Willys.

En kundundersökning utförd av Willys visade att en övervägande majoritet av svenska konsumenter som sällan eller aldrig väljer ekologiskt idag, anger priset som anledning till att de inte handlar mer eko. Enligt undersökningen valde endast ett fåtal bort eko på grund av att de inte tycker att det viktigt eller för att de inte trodde att det skulle göra någon skillnad för miljön att handla ekologiskt.

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig Willys, tel 070-346 13 48

Om Willys:Willys är Sveriges ledande lågpriskedja inom dagligvaruhandeln. Vår affärsidé är att erbjuda Sveriges billigaste matkasse. Willyskonceptet bygger också på ett brett sortiment, inte minst inom färskvaror som frukt och grönt. Willys har cirka 190 butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av våra närbutiker som heter Willys Hemma. Willys omsätter drygt 20,9 miljarder kronor (2014) och ingår i Axfood AB som är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Läs mer på www.willys.se