Report this content

Wilson Logistics Group förvärvar den svenska flyg- och sjöfraktkoncernen Exceed AB Transport- och logistikkoncernen Wilson Logistics Group förvärvar den svenska flyg- och sjöfraktkoncernen Exceed AB. Genom fusionen med Exceed befäster Wilson sin position som ledande på den nordiska marknaden, med en global årsomsättning för koncernen på ca 7 miljarder kronor. Wilson Logistics Group har träffat avtal med private equity-bolaget Ratos AB om att förvärva den Nordenbaserade flyg- och sjöfraktkoncernen Exceed AB, som finns representerade med bolag i Sverige, Danmark, Finland och Storbritannien. Den nya gruppen kommer att samordnas under Wilson Logistics Group, med nuvarande VD, Henrik von Sydow som koncernchef. Gruppen kommer att på helårsbasis omsätta ca 7 miljarder kronor med dotterbolag i 27 länder på fem kontinenter, sysselsättande ungefär 2300 personer. - Wilson Logistics Groups strategi är att från en stark nordisk bas expandera globalt. Genom förvärvet av Exceedkoncernen befäster vi vår position som ledande på den Nordiska marknaden, samtidigt som vi vidgar vår globala affär. Exceeds strategi har de senaste åren fokuserat på att bli en betydelsefull aktör på flyg- och sjöfraktmarknaden i Norden. En förändrad konkurrensstruktur samt den fortsatta globala konsolideringen har gjort denna ambition allt svårare att uppnå i egen regi, men genom fusionen med Wilson når man det målet, säger Henrik von Sydow, koncernchef Wilson Logistics Group. - Trots att bolagen, speciellt i Sverige, är starka på marknaden, så har vi vid gemensamma analyser kunnat konstatera att bolagen kompletterar varandra i större grad än att bara dubblera varandra. Således är affären logisk ur båda företagens perspektiv. Genom samgående med Exceed AB får vi ett viktigt tillskott av kompetens och kunder inom tredjepartslogistik, vilket vi bedömer som en viktig strategisk komponent, avslutar Henrik von Sydow. - Nu bildas en mycket stark nordisk aktör på den globala flyg- och sjöfrakt- marknaden, säger Peter Larsen, koncernchef, Exceed AB. På så sätt når vi vårt mål vilket i förlängningen kommer gagna det nordiska näringslivet i dess strävan att konkurrera på världsmarknaden. - Exceed Swedens nuvarande VD Peter Nevhagen kommer att bli VD för Wilsonkoncernens svenska dotterbolag Wilson Logistics Sweden AB. Kent Carlsson, nuvarande VD för den svenska verksamheten, kommer att fortsätta som Director Logistics på koncernnivå. Exceeds verksamheter i Danmark och Finland kommer att samordnas under Wilsons nuvarande verksamheter och ledning. VD i Danmark är Ole E Röhmann och VD för verksamheten i Finland är Erik Söderholm. Affären är bland annat villkorad av godkännande från berörda konkurrensmyndigheter. För mer information kontakta Henrik von Sydow, koncernchef Wilson Logistics Group, tel: 031-42 98 00, henrik.vonsydow@hq.wilsonlog.com eller Anna Cederberg Gerdrup, Informationsdirektör Wilson Logistics Group, tel: 031-42 98 00, anna.gerdrup@hq.wilsonlog.com Wilson Logistics Group säljer flyg- och sjötransporter samt logistiktjänster i ett internationellt nätverk som omfattar dotterbolag i 27 länder och med 126 kontor i Europa, Asien, Australien, Nya Zeeland samt Nord- och Sydamerika. Wilson är bland de ledande företagen i sin bransch på den nordiska marknaden. Nettofaktureringen uppgick 2001 till 5,477 miljarder SEK. Antalet anställda var ca 2000. Företaget ägs av Nordic Capital, ett av Nordens ledande riskkapitalbolag tillsammans med företagsledningen i Wilson Logistics Group. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/26/20020425BIT02000/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/26/20020425BIT02000/wkr0002.pdf