• WiMP Music/

Aspiro Music och Platekompaniet lanserar musikstreamingtjänst idag – WiMP får massivt beröm från testanvändarna

Aspiro och Platekompaniet lanserar idag i samarbete med Telenor musikstreamingtjänsten WiMP på "by: Larm"-festivalen i Oslo. Samtidigt visar resultat från en användarsurvey oerhört positiva svar från testanvändare, där 94 procent är nöjda med tjänsten och 80 procent är villiga att betala för den.

Vid "by: Larm" idag kommer detaljerna kring lanseringen av tjänsten presenteras. WiMP har streamingavtal med över 20 innehållsleverantörer för över 6,5 miljoner låtar, inklusive de fyra stora skivbolagen och ett antal mindre oberoende partners; Universal Music, Sony Music, EMI, Warner Music, Phonofile, Artspages, IODA, The Orchard, Beggars Group, Naxos, VidZone med flera, som spänner från internationella hits, pop, rock, jazz och hip hop till klassisk musik och traditionell musik. Musikbiblioteket kommer att fortsätta att öka allt eftersom nya partners tillkommer. Tjänsten, som betalanserades förra året, är en musikstreamingtjänst där användare får full laglig tillgång till miljontals låtar via Internet från sin dator eller mobiltelefon. Användarna kan enkelt söka efter och upptäcka ny musik, skapa spellistor, favoriter, och ta del av rekommendationer. WiMP har en redaktion som kategoriserar musik, publicerar spellistor och rekommenderar nya och gamla utgivningar - med särskilt fokus på norsk musik. ”I Norge kommer WiMP att vara en tjänst för norska användare”, säger Rolf Kristian Presthus i Platekompaniet. “Små och stora händelser i det norska musiklivet kommer att återspeglas i tjänsten. Vi har också fokuserat på att artisterna, innehavare av upphovsrätt och skivbolagen måste få betalt för sin musik. Först då kan en tjänst som WiMP överleva över tiden. Tjänsten är därför organiserad som en prenumerationstjänst med en betalningsmodell som säkerställer detta”, säger han. Enligt en färsk användarundersökning där betatestare av tjänsten har svarat, säger anmärkningsvärda 94 procent att de var nöjda med tjänsten. Undersökningen, som utförts av Ipsos Norge, bygger på intervjuer med mer än 1500 betatestare och resultaten visade att: • 94% av användarna var nöjda med tjänsten • 92% skulle rekommendera tjänsten till andra • 80% av dem som tog ställning skulle föredra tjänsten jämfört med andra alternativ • 80% skulle betala för tjänsten Att få en sådan positiv respons från de kritiska och avancerade användare som betatestare representerar gör Aspiros partners säkra på att tjänsten kommer att tas mycket väl emot av musikälskare. ”För Aspiro ser vi resultaten som ytterligare ett bevis på att vi har utvecklat en tjänst som internationella distributionspartners kan lita på och vara stolta över”, avslutar Gunnar Sellæg, VD för Aspiro. * Undersökning utförd med svar från 1509 respondenter från cirka 5000 betaanvändare av tjänsten. 87% av dessa är män och 71% mellan 20-40 år gamla.

Taggar: