Aspiros musikstreamingtjänst WiMP klar för iPhone

Aspiro Music har fått bekräftelse från Apple om att iPhone-klienten för den norska musikstreamingtjänsten är godkänd för nedladdning i AppStore. WiMP för iPhone blir därmed tillgänglig att ladda ner från AppStore för de norska kunderna från och med idag.

”Efter en lång process är vi mycket glada över att äntligen kunna annonsera att iPhone-användare nu också får tillgång till WiMP. Detta vet vi att det är många som har väntat på. Nu kan alla norrmän använda WiMP på PC, Mac, Android-telefoner och iPhone", säger Per Einar Dybvik, chef för Aspiro Music.

Den nya iPhone-applikationen innehåller de flesta funktionerna som finns i PC-versionen av WiMP och har precis som Anroidversionen också offlineläge. Det innebär att iPhone-användare nu får möjlighet att spela musik från WiMP med eller utan internetanslutning.

WiMP för iPhone har naturligtvis också redaktionella ytor och rekommendationer av eksempelvis album, singlar och spellistor. Dessa uppdateras hela tiden av vår redaktion, som hjälper våra användare att veta vad som händer på musikscenen och att upptäcka ny musik” säger Rolf Presthus i Platekompaniet.

WiMP är en musikstreamingtjänst som i Norge levereras av Aspiro och Platekompaniet i samarbete med Telenor. WiMP ger användare obegränsad tillgång till musik för 99 kronor i månaden. Nya användare kan prova på tjänsten gratis i 30 dagar.

Fakta om WiMP för iPhone

• Spela upp (strömma) miljoner låtar via 3G eller WLAN (3G valfritt)
  • Spela upp frånkopplade (offline) album och spellistor utan internetanslutning
  • Alltid uppdaterad musik från WiMPs stora katalog
  • Få WiMPs rekommendationer och nyheter direkt i applikationen
  • Lyssna på dina egna spellistor
  • Få tillgång till och administrera dina egna favoritartister och -album
  • Sök på artister, låtar eller album
  • Ljudkvalité: 96 AAC

För mer information, vänligen kontakta:

Kristin Breivik Eldnes
IR- och informationschef
e-post:
kristin.eldnes@aspiro.com

Gunnar Sellæg
e-post: gunnar.selleg@aspiro.com

Om Aspiro
Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för TV och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Som marknadsledare inom mobil underhållning i norra Europa har Aspiro mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis T-Mobile, Telefonica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm och har lokal närvaro i samtliga nordiska och baltiska länder samt USA. Omsättningen uppgick 2009 till 441 MSEK och företaget har cirka 150 anställda.