Fredrik Nyström från PlusFourSix blir Sverigechef för WiMP

Musiktjänsten WiMP har anställt entreprenören Fredrik Nyström, som senast kommer från digitala underhållningsbolaget PlusFourSix, som ny Sverigechef. Nyström har över tolv års erfarenhet inom musik- och mobilbranschen och tar nu över ansvaret för WiMPs svenska expansion. Han börjar i sin nya roll den 16 januari.

Nyström började arbeta med musik och mobiltelefoner år 2000, då han var försäljningschef i mobila underhållningsbolaget Mobile Hits, som senare förvärvades av Aspiro 2003. Nyström startade då tillsammans med två andra upp PlusFourSix, där han både varit VD och axlat ett antal olika andra positioner inkluderat försäljningschef och senast chef för strategiska partnerskap. Nyström var också med och grundande ledande digitala musikdistributionsbolaget X5 Music, som nyligen uppmärksammades för att vara det musikbolag som haft andra mest skivor inne på Billboard Top 50 klassiska album i USA förra året (efter Universal Music). Nyström startade 2008 också upp Global Media Bank, för innehållshantering (content operations) för bland andra Sony Ericsson, Spotify och Kiwi.

”Fredrik Nyström är en person vi länge har känt till genom branschen och som anses som duktig och respekterad både i Sverige och internationalt. Vi är därför glada över att han nu tar rollen som Sverigechef för WiMP,” säger Aspiros VD Gunnar Sellæg.

Som Sverigechef för WiMP får Nyström ansvaret för att växa WiMP i Sverige genom egen kanal samt framför allt för nya och gamla partnerskap.

”Jag ser det som en extrem utmaning som jag känner mig redo för. Jag är otroligt lycklig och exhalterad över att få möjligheten att jobba ut potentialen i WiMP och öka antalet användare i Sverige. Dessutom får jag jobba med ett skönt gäng och ta del av ett team som ska expandera globalt. Jag ska i min roll bygga upp vår position på den svenska marknaden, accellerera befintliga partnerskap och hitta nya,” säger Nyström.

Tidigare Sverigechef Fredrik Zmuda, som anställdes mars 2011 går över i rollen som redaktionschef för svenska WiMP. Zmuda anställdes baserat på hans erfarenhet inom musikbranschen och hans brinnande intresse för att inspirera människor till att upptäcka musik i WiMP och har som huvudansvar att axla WiMPs redaktionella profil och samarbete med skivbolag.

”Min roll blir det samma som tidigare, förutom att Fredrik Nyström nu tar över ansvaret för kommersiella partners, vilket känns riktigt bra. Mitt nav finns i musiken och jag kommer fortsätta se till att WiMP har det bästa innehållet och att det varje dag är roligt för användarna att upptäcka musik. Vi jobbar hela tiden med att lyfta vårt redaktionella innehåll till nästa nivå”, säger Fredrik Zmuda.

WiMP växer snabbt och finns idag i Sverige, Norge, Danmark och även i Portugal (men där under ett annat varumärkesnamn). Lanseringar av tjänsten planeras dessutom i bland annat Tyskland, Irland och Beneluxländerna. WiMPs fokus är att hjälpa användarna hitta musik i det enorma musikbiblioteket med miljoner av låtar. I juli 2011 blev WiMP utsett till världens bästa musiktjänst på Meffy Awards i London.

För mer information, kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef på Aspiro, +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, Fredrik Nyström, Sverigechef för WiMP, +46 733710201, fredrik.nystrom@aspiro.com.

WiMP är en musikstreamingtjänst från Aspiro. WiMP är helt reklamfritt och baserat på betalning, för att säkerställa att både artister och skivbolag får ersättning för musiken som streamas. WiMP är måna om att ha en aktiv, lokal redaktion som bland annat rekommenderar musik och gör spellistor. Ett av våra mål är att vara bäst på svensk musik. WiMP finns i olika versioner för dator, mobil, suftplatta och nätverksradio. Läs mer på www.wimpmusic.se