Musikälskarna har talat – dessa är WiMPs mest streamade album och låtar 2011

December är den tiden på året då det summeras, utvärderas och görs listor. Det gäller också för musikstreamingtjänsten WiMP som i dag avslöjar de 50 mest streamade låtarna och albumen hos WiMP Sverige 2011.

Det kommer knappast som en chock att 2011 till stora delar har varit den ljuvliga Veronica Maggios år. Albumet ”Satan i gatan”, hennes tredje i ordningen, kom i våras och första singeln ”Jag Kommer” blev en superhit i alla läger. Trots detta är det faktiskt albumets inledningsspår ”Välkommen In” som erövrat första platsen på WiMP Sveriges lista över mest spelade svenska låtar 2011. Faktum är att ”Satan i gatan” är WiMPs mest spelade svenska album under 2011. Förutom ”Jag Kommer” och ”Välkommen In” är även de fantastiska låtarna ”Mitt Hjärta Blöder” och ”Snälla Bli Min” några av svenskarnas favoriter.

Det är inte bara Veronica som har haft ett fantastiskt år. Även blott 21-åriga brittiska Adele har skördat stora framgångar världen över. Hennes själfyllda röst lämnar ingen oberörd och albumet ”21” är väl värd att koras till det mest spelade internationella albumet 2011 i WiMP.

Den som har kapat åt sig plats nummer ett på mest spelade internationella låtar-listan är däremot en kille, Chris Medina med hiten ”What Are Words”. Chris har verkligen erövrat Sverige i år och uppträdde bland annat i TV4-programmet ”Jullotta” förra veckan.

“Det har släppts enormt mycket bra svensk musik i år och det är en av anledningarna till att så pass många svenska album och låtar har tagit sig in på vår 'Mest streamade 2011' lista. Dessutom säger det någonting om folks intresse för svensk musik vilket är väldigt roligt. WiMP ska vara musiktjänsten där du snabbt och lätt hittar den senaste svenska musiken och det där lilla extra materialet från din favoritartist. Vi har många spännande saker på gång för 2012 så vi hoppas att det fortsätter produceras mycket bra lokal musik även nästa år.säger Fredrik Zmuda, chef för WiMP Sverige.

Att WiMP har ett speciellt fokus på svensk musik avspeglas tydligt i listorna – bland de 50 mest spelade albumen hittar man inte mindre än 27 svenska titlar. Det är nästan likadant om man ser till de 50 mest spelade låtarna 2011 där 23 låtar är svenska.

Alla topp 50 album och låtar finns listade på WiMP Sveriges blogg: www.wimpmusic.se

De 50 mest streamade albumen:

De 50 mest streamade låtarna:

Årets utländska WiMP album: ”21” - Adele
Årets svenska WiMP album: ”Satan I gatan” – Veronica Maggio
Årets utländska WiMP låt: ”What Are Words” – Chris Medina
Årets svenska WiMP låt: ”Välkommen in” – Veronica Maggio

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro, tlf. +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com, eller Anna Rosdahl, pressansvarig på anna@annarosdahl.se eller 0709-37 26 56.

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press