Musiktjänsten WiMP stärker laget, nyanställer i Stockholm

Musiktjänsten WiMP förbereder för att trappa upp den svenska satsningen under hösten och har anställt Daniel Jäger som Key Account Manager. Jäger ansluter till det svenska teamet som sedan tidigare består av Sverigechef Fredrik Nyström och Redaktionschef Fredrik Zmuda. Jäger kommer att få ansvaret att genom parters och olika samarbeten nå ut till svenskar som ännu inte upptäckt WiMP.

”WiMP är på väg att öka aktivitetsnivån i Sverige och vi ska nå ut till många fler svenskar framöver så att fler kan upptäcka en bättre musiktjänst. Daniel passar in perfekt med sin musikpassion och bakgrund,” säger Sverigechef Fredrik Nyström.

Jäger har ett förflutet som skivhandlare i Stockholm och Göteborg, senast på Bengans i Stockholm där han var med från början som butikschef. Senare har har han också arbetat på PlusFourSix och innan WiMP på SBS Radio där han var projektledare.

”Jag var användare av WiMP långt innan jag började jobba med tjänsten och känslan av att det finns nån som de facto BRYR SIG om musiken bakom gränssnittet är påtaglig,” säger Jäger. ”Känslan jag får av att kliva in i en bra skivaffär där någon bemödat sig med att skriva några rader om en skiva eller göra ett urval bland nyheterna, samma känsla får jag av att logga in i WiMP och scrolla igenom nya spellistor, releaser och rekommenderade låtar. Att gränssnittet också är väldigt mycket mer välkomnande är en bonus. Av den anledningen var det ett enkelt val då jag fick erbjudandet att börja på WiMP”, säger han.

Daniel har också spelat och skrivit musik sedan tonåren och hans låtar har figurerat i stora tv-serier som Dawson’s Creek och Party of Five. Ett par år senare spelade han i punktrion Andrahanden som senare gavs ut på skivbolaget Suicide Records. EP’n Instrumental Kristen Musik kan hittas i WiMP här.

”Vi spelade mest på skoj och alla låtar handlade om poliser, dörrvakter eller bandets egna förträfflighet. Svårt att vara rebell när man är supermedelklass bara - bandet bestod av två läkare och en ekonom… Men vi lyckades vara arga några år innan karriärer kom emellan,” berättar Daniel.

Sedan dess har Daniel också skrivit låtar åt andra, senast textförfattande för Eclipse som hittas i WiMP här. Framöver är planerna att starta upp ett nytt band igen, så håll till godo!

Daniels spellista med ”Årets bästa skivor än så länge” hittas i WiMP här

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 90 80 73 89 eller Sverigechef Fredrik Nyström, fredrik.nystrom@wimpmusic.se.

WiMP är en musiktjänst som fokuserar på att inspirera användare att hitta ny musik och gamla favoriter. Med lokala redaktioner i varje land ger WiMP dig dagliga tips, rekommendationer och spellistor för alla situationer. Tjänsten är reklamfri och finns tillgänglig på datorer, mobiler, läsplattor och digitala steroeanläggningar. Läs mer på www.wimpmusic.se