Streamingtrenderna stärks - folket vill betala för musik

Snart streamar samtliga under 30 år sin musik, har slängt sin cd-samling – och är säker i sin sak: streaming är framtiden. Det visar en ny undersökning på uppdrag av musiktjänsten WiMP. Inte så förvånande kanske, men trodde du att svenska ungdomar inte vill betala för att lyssna på musik? Då trodde du fel! 7 av 10 svenskar under 30 år säger att de gärna betalar för en streamingtjänst - och ytterligare två säger kanske.

En ny undersökning från juni månad genomförd av Respons Analys på uppdrag av musiktjänsten WiMP visar nämligen att allt fler är beredda att betala för att streama musik. Grovt bland hela befolkningen säger nu 1 av 3 ja till att betala, 1 av 3 säger ”det beror på tjänsten” medan 1 av 3 säger nej. Andelen som säger ja till betalning ökade de senaste sex månaderna från 29 till 36 procent.

7 av 10 ungdomar vill betala för att streama musiken
I andra sammanhang kan man ofta se att betalningsviljan ökar med åldern, men i fallet musikstreaming är resultatet tvärt om. I de yngsta åldersgrupperna vill så mycket som 67 procent betala, en ökning från 54 procent för sex månader sedan. Endast 12 procent i gruppen under 30 år säger blankt nej till att betala, medan 21 procent säger att det beror på tjänsten. Betalningsviljan sjunker med åldern, men även i gruppen 30-39 säger sig över hälften vara beredd att betala.

Ny i juniutgåvan av undersökningen var frågan om svenska folket dessutom är beredd att betala extra för tilläggstjänster. 6 av 10 säger ja till att betala för någon form av tilläggstjänst, antingen det är mobilanvändning, offlineinnehåll, bättre ljudkvalitet, musikvideos, konsertbilljetter eller annat fanmaterial.

Tillgång och användning ökar ytterligare
WiMP genomför motsvarande marknadsundersökning två gånger om året och under de senaste sex månaderna ökade andelen svenskar med tillgång till en streamingtjänst från 54 procent till 57 procent. Över hälften av dessa, 34 procent totalt, lyssnade på musik från streaming under förra veckan. Inom åldersgruppen under 30 var det dock nästan dubbelt så många som lyssnade på streaming förra veckan.

CD-hyllorna töms
Andelen som städat undan, slängt, gett bort eller sålt sin cd-samling fortsätter också att öka, från 27 procent för sex månader sedan till 34 procent nu. Av dessa har bara 3 procent valt att slänga cd-skivorna, medan den största gruppen, totalt 25 procent säger att den har åkt in i ett förråd, på vinden eller i källaren. Nästan 90 procent av svenskarna under 30 år tror att streaming är framtiden.

Sverige och Norge knivar om att leda utvecklingen
Då WiMP genomförde motsvarande undersökning i januari i år visade resultaten att Norge för första gången hade passerat Sverige på streamingtoppen gällande tillgång och användning, bland annat efter att norska Canal Digital börjat erbjuda 700 000 norska kunder fri tillgång till WiMP inkluderat i tv-abonnemanget. Norrmännen svarar fortfarande i något högre utsträckning (59% mot 57%) att de har tillgång till en streamingtjänst, medan fler svenskar lyssnade på streamad musik under förra veckan (34% mot 31%).

WiMP genomför också undersökningen i de andra länder där tjänsten finns, än så länge Sverige, Norge, Danmark och Tyskland. Sverige och Norge ligger i front av utvecklingen, före Danmark och Tyskland. Danskarnas streamingbeteende ökar också avsevärt, medan tyskarna just har börjat, där både WiMP och andra streamingtjänster lanserat under våren.

Undersökningen genomfördes av Respons Analys på uppdrag av WiMP under juni månad och baseras på ett representativt urval ur internetbefolkningen över 16 år med cirka tusen respondenter i varje land, totalt cirka fyra tusen svar.

För mer information, kontakta Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef Aspiro, tlf. +47 90807389, kristin.eldnes@aspiro.com

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press