WiMP - Skandinaviens nya musiktjänst - öppnar för alla i Sverige

Om sju dagar öppnas Sveriges nya musiktjänst WiMP för alla svenska användare och idag börjar nedräkningen på www.wimpmusic.se. Användare kan redan nu registrera sig och bli först med att prova WiMP gratis i 30 dagar. Genom ett exklusivt samarbete kan Telenors kunder teckna sig redan idag.

WiMP är en musiktjänst som sätter artisterna och musiken i centrum, satsar stenhårt på att vara bäst på skandinavisk musik, först med nyheter och lätt att använda.

När WiMP slår upp dörren den 3 mars kan alla som registrerar sig prova på tjänsten gratis i 30 dagar. Aspiros distributionspartner Telenor erbjuder dessutom sina kunder att testa WiMP utan kostnad i 60 dagar.

”Med WiMP får du hjälp att snabbt och lätt hitta rätt bland de miljoner av låtar som finns tillgängliga i vårt musikarkiv. WiMP är dessutom specialanpassad för den svenska marknaden, så att den återspeglar vad som händer i Sverige och vilken musik svenska lyssnare är intresserade av. Vi är oerhört glada att kunna erbjuda WiMP till alla svenskar, norrmän och danskar,” säger Gunnar Sellæg, VD i Aspiro.

WiMP skiljer sig från andra musikstreamingtjänster genom sin starka redaktionella profil, där en svensk lokalredaktion väljer ut och rekommenderar låtar, album och artister samt sätter ihop roliga och relevanta spellistor. WiMP samarbetar också med artister för att erbjuda specialversioner och exklusiva låtar för sina användare. Med smarta funktioner hjälper WiMP till att hitta rätt, och inspirerar till att upptäcka såväl gamla som nya favoriter. Med WiMP blir musik roligt igen!

WiMP är en betaltjänst som kostar 99 kronor i månaden. Genom en ren betalningsmodell bidrar WiMP med intäkter till artister, skivbolag och rättighetshavare så att en bärkraftig musikindustri skapas. På så sätt säkerställs att alla WiMPs användare alltid kommer att ha all världens musik tillgänglig.

”Det är en glädje att jobba med Aspiro Music, de strävar alltid efter att vara i front i marknaden, genom att respondera snabbt till ny musik och skräddarsy erbjudandet till lokala preferenser. Deras tjänst är mycket enkel att använda och med starkt redaktionellt innehåll är det ett kraftfullt kommersiellt marknadsföringsverktyg för våra artister”, säger Jacob Key, VP Commercial Strategy and Business Develelopment Warner Music Nordic.

”Universal Music välkomnar WiMP till Sverige. Aspiro har med sin långa erfarenhet från musikbranschen och en lyckad lansering i Norge i ryggen goda förutsättningar att bli framgångsrika även här. Den svenska digitala musikmarknaden har växt explosionsartat de senaste åren och det finns definitivt behov av ytterligare högkvalitativa alternativ. Aspiros tydliga fokus på lokal repertoar är givetvis också mycket välkommet då vi nu satsar mer resurser än någonsin på våra svenska artister”, säger Mattias Tengblad, Commercial Director på Universal Music.

”EMI och Aspiro har sedan länge ett mycket nära och framgångsrikt samarbete i Norden. Lanseringen av WiMP i Danmark och Norge har mycket tydligt visat på styrkan i samarbetet och i musikstreaming. Det är oerhört glädjande att WiMP nu också lanseras i Sverige och passar utmärkt i EMIs strävan att sammanföra artister och deras fans. WiMPs fokus på skandinavisk musik, deras lokala redaktion och banbrytande klient sätter nya standarder för musikkonsumtion.” Paul Stuart, VP Commercial Nordic EMI Music Nordic.

Vi är starkt positiva till en svensk lansering av musiktjänsten WiMP. Vi ser att fler och fler konsumenter blir intresserade av s k. access-baserade musiktjänster. Med ett starkt fokus på redaktionellt innehåll och svensk musik tror vi att WiMP blir ett intressant alternativ till de tjänster som redan finns på marknaden i dag, säger Jacob Herbst på Sony Music.

”Vi på Stim är glada för att Sverige har fått en ny streamingtjänst! WiMP har roliga spellistor där man får bra tips på ny musik. Det märks också tydligt att WiMP gärna vill lyfta fram skandinavisk musik, vilket är särskilt roligt för våra nordiska musikskapare. Den royalty som WiMP betalar till våra medlemmar hjälper musiken att fortsätta leva och växa”, säger Susanne Bodin, kommunikationschef på Stim.

”Efterfrågan på bra musiktjänster är stor och genom vårt samarbete med Aspiro kan vi erbjuda våra kunder ytterligare högkvalitativt innehåll för mobilen och datorn. Den mobila livsstilen ställer höga krav på flexibilitet och tillgänglighet och i kombination med våra surfabonnemang matchar WiMP de kraven”, säger Georgi Ganev affärsområdeschef Konsument Telenor Sverige.

Bakom WiMP står börsnoterade Aspiro, som också levererar musiktjänster via white label och licensieringsmodeller (mer info nedan). Dessa tjänster finns i Norge, Danmark, Sverige, Portugal, USA och Kanada. Aspiro planerar för ytterligare lanseringar under 2011. Aspiro samarbetar med Telenor i alla de skandinaviska marknaderna och har Telenor som lanseringspartner i Sverige. Det innebär bland annat att Telenors kunder får möjlighet att prova på tjänsten utan kostnad i 60 dagar.

För frågor, vänligen kontakta: Ebba Lindqvist, pressansvarig Sverige, Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef i Aspiro, +47 908 07 389, kristin.eldnes@aspiro.com, Gunnar Sellæg, VD i Aspiro, +47 901 81 528, gunnar.selleg@aspiro.com, Andreas Hamrin, Presschef Telenor Sverige 08-41 00 75 55, press@telenor.com

WiMP är en musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro. WiMP är en reklamfri betaltjänst, med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, iPad och för Logitech Squeezebox. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press

Om Aspiro

Aspiro har en unik position som världens enda leverantör av kompletta streamingtjänster för tv och musik till partners som vill använda sitt eget varumärke på tjänsten. Aspiro har mer än tio års erfarenhet inom mobilteknik och detaljhandel i norra Europa och tjänster levereras till partners över hela världen, exempelvis Deutsche Telekom, Telefónica O2, Telenor, 3, TeliaSonera, Tele2, BBC, Aftonbladet, mBlox, TVNorge, Entel och VG. Aspiro är noterat på Nasdaq OMX Nordiska Börs i Stockholm. Omsättningen för kvarvarande verksamhet uppgick 2009 till cirka 250 MSEK och företaget har cirka 115 anställda. Mer information finns på www.aspiro.com