WiMP för Sonos

Den här veckan får 450 000 skandinaviska medlemmar i Hi-Fi Klubben ett erbjudande om att börja använda musiktjänsten WiMP i en betaversion för det trådlösa musiksystemet Sonos.
WiMP för Sonos innehåller allt redaktionellt innehåll från WiMP, som spellistor och musikrekommendationer, vilket gör det ännu enklare att lyssna på musik av hög kvalitet i hela huset.

Hi-Fi Klubben skickar i veckan ut ett nyhetsbrev till sina medlemmar i Sverige, Danmark och Norge om att de nu, via beta-programmet ”Sonos Sound Labs” i Sonos-spelaren, kan bli användare av WiMP för Sonos.

Sonos-användare med WiMP kan enkelt använda hela WiMPs  redaktionella innehåll: Färdiga spellistor, rekommenderade singlar och album, nyheter, topplistor och självklart användarens egna favoriter. Det har aldrig varit enklare att spela musik trådlöst i riktig Hi-Fi-kvalitet hemma.

”Med WiMP får Sonos-användarna en mycket rikare musikupplevelse, eftersom det blir lätt och smidigt att hitta musik till varje speciellt tillfälle. Någon vill kanske dansa till de senaste hitsen, medan någon annan vill krypa ner i soffan under en filt och lyssna på någon av de redaktionella spellistorna med lugn, skön musik. Med WiMP kan du dessutom, om du vill, lyssna på samma musik i hela huset”, säger Per-Einar Dybvik på WiMP.

Med WiMP för Sonos kan användarna lyssna på musik utan att ha datorn igång, och med Sonos Multi Room Music System är det enkelt att spela musik i flera rum samtidigt. Systemet styrs av Sonos egen fjärrkontroll, eller genom en fjärrkontrolls-app som du kan ladda ner till iPhone, iPad eller Android-telefoner. Först väljer du vilket rum rum du vill lyssna i, och sedan vilken musik du vill höra på.

Från och med i dag är Sonos programvara automatiskt och kostnadsfritt uppdaterad, nu med tillgång till betaversionen av WiMP. Sonos-användare som inte har WiMP kan registera sig på
www.wimpmusic.se , där man får 30 dagars gratis tillgång till tjänsten. WiMP kostar sedan 99 kronor per månad.

WiMP växer snabbt och har nu över 350 000 betalande användare, jämfört med cirka 100 000 användare vid årsskiftet 2010/2011. WiMP finns i dag i Sverige, Norge, Danmark och även i Portugal (men där under ett annat varumärkesnamn). Lanseringar av tjänsten planeras dessutom i bland annat Tyskland, Irland och Beneluxländerna. WiMPs fokus är att hjälpa användarna hitta musik i det enorma musikbiblioteket med miljoner av låtar. I juli 2011 blev WiMP utsett till världens bästa musiktjänst på Meffy Awards i London.

För mer information, kontakta: Kristin Castillo Eldnes, IR- och informationschef på Aspiro
Telefon: +47-90807389 E-mail: kristin.eldnes@aspiro.com

WiMP är en musikstreamingtjänst från Aspiro. WiMP är helt reklamfritt och baserat på betalning, för att säkerställa att både artister och skivbolag får ersättning för musiken som steamas. WiMP är måna om att ha en aktiv, lokal redaktion som bland annat rekommenderar musik och gör spellistor. Ett av våra mål är att vara bäst på svensk musik. WiMP finns i olika versioner för dator, mobil, suftplatta och nätverksradio. Läs mer på
www.wimpmusic.se