WiMP introducerar iOS app med ny radiofunktion och förbättrat sök

Idag lanserar musiktjänsten WiMP en uppdaterad iOS-version med nya och förbättrade funktioner för både iPhone och iPad. Bland nyheterna finns artist- och låtbaserad radio, genreöverblick och sidor för album och
spellistor. Dessutom kommer inom kort också en uppdaterad stationär version för PC och Mac.

– Vi har lyssnat på vad användarna vill ha och uppdaterat appen. De nya funktionerna kommer att hjälpa våra användare att upptäcka ännu fler artister och få bra tips vid sidan av våra redaktionella rekommendationer, säger Fredrik Nyström, VD för WiMP Sverige.

Låt- och artistbaserad Radio

Genom ett samarbete med The Echo Nest introducerar WiMP två nya funktioner som gör att användarna lättare kan hitta mer av musiken de tycker om. Genom funktionen Låtradio spelas låtar som liknar den senast lyssnade låten, och via Artistradio skapas spellistor baserade på en specifik artist. Echo Nest är världsledande inom systemlösningar för att skapa spellistor.

- Det känns riktigt kul att kunna samarbeta med WiMP, ett bolag som verkar lika besatta av musik som The Echo Nest. Vår ledande teknologi för intelligent sammensättning av spellistor, kombinerat med WiMPs redaktionella expertis är en oslagbar kombination. Tillsammans hjälper vi användarna att hitta ny musik de kommer gilla, säger Jim Lucchese, VD i The Echo Nest.

Enkel åtkomst till redaktionella spellistor

WiMP skiljer sig från andra musikstreamingtjänster genom sin starka redaktionella profil. Lokala redaktörer jobbar hela tiden med att välja ut låtar, album, artister och skapa roliga och relevanta spellistor i alla genrer. Den uppdaterade iOS-versionen innehåller genreöversikt som gör det lätt att hitta de senaste nya låtarna inom exempelvis svensk musik, indie, rock, pop, metal, hiphop, jazz etc.

Förbättrad sökfunktion

Med WiMPs nya och förbättrade sökfunktion är det nu lättare att hitta sin önskade musik. Även spellistorna ingår nu i sökfunktionen, vilket leder till att spellistor som innehåller den artist eller låt som användaren söker efter också visas. Detsamma gäller genresidor, tema- och kampanjsidor, dessa är också integrerade i sökningen.

Stationär version uppdateras inom kort

Precis som den nya iOS versionen kommer även den stationära versionen att inkludera artist- och låtradio samt en bättre sökfunktion. Med funktionen Min radio kommer användarna dessutom att kunna få en mix av låtar som liknar de mest spelade artisterna och låtarna från ”Favoritsidan”. Även gränssnittet har förbättrats för att ge en bättre användarupplevelse.

För mer information, kontakta: Kristin Castillo Eldnes, PR- och kommunikationschef WiMP, kristin.eldnes@wimpmusic.com, +47 908 07 389.

WiMP är en musiktjänst som inspirerar användare att hitta ny musikk och gamla favoriter. Genom den svenska redaktionen får du dagliga tips, rekommendationer och spellistor för alla situationer. Tjänsten finns tillgänglig för din dator, mobil, surfplatta och digitala stereoanläggning. WiMP finns tillgänglig i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Polen och hade vid utgången av första kvartalet 2013 ca 400 000 betalande användare. Läs mer om tjänsten på
www.wimpmusic.se