WiMP lanserar tjänst för osignade artister: WiMP DIY – do it yourself

Musiktjänsten WiMP lanserar i dag WiMP DIY, en ny tjänst som gör det möjligt för osignade band att nå ut till en bred publik. Musiken blir publicerad på WiMP samt på en rad andra digitala tjänster, vilket ökar möjligheten för ett genombrott.

WiMP har alltid fokuserat på lokal musik och är snabba på att lyfta fram nya spännande artister. Nu tas detta ett steg längre med tjänsten WiMP DIY. Det innebär att oetablerade artister utan skivkontrakt görs tillgängliga i en egen sektion i WiMP-klienten.

Redaktionen kommer att lyssna på allt som kommer in och de bästa låtarna lyfts fram i tjänsten genom rekommenderade album, spellistor och albumlistor. Vissa utvalda band och artister får också chansen att lyftas fram i banners på WiMPs förstasida. På så sätt får osignade band samma möjlighet att synas som de stora stjärnorna.

– WiMP DIY ska inte vara ett alternativ istället för ett skivbolag. Vi vill ge osignade artister en möjlighet att upptäckas - både av potentiella fans och potentiella skivbolag. Vi vill göra det enklare för talangfulla artister med ambitioner att nå ut med sin musik, säger Karin Moberg.

WiMP DIY bygger på att artisterna själva styr sin marknadsföring, därför går 70 procent av intäkterna direkt till artisten. De övriga 30 procenten går till administration. Det kostar ingenting att registera sig och användningen av tjänsten är helt gratis.

Det är enkelt att ladda upp musik genom WiMP DIY. Musiken kommer finnas exklusivt på WiMP i en månad, därefter görs den tillgänglig på de andra plattformarna. Distribution sker genom Phonofile. Band och artister som är intresserade kan läsa mer och registrera sig på www.wimpmusic.com/wimpdiy

För mer information, kontakta: Karin Moberg, redaktionschef WiMP Sverige, 0735 04 44 86, eller karin.moberg@wimpmusic.com

WiMP är en musiktjänst som inspirerar användare att hitta ny musikk och gamla favoriter. Genom den svenska redaktionen får du dagliga tips, rekommendationer och spellistor för alla situationer. Tjänsten finns tillgänglig för din dator, mobil, surfplatta och digitala stereoanläggning. WiMP finns tillgänglig i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Polen och hade vid utgången av 2012 ca 370 000 betalande användare. Läs mer om tjänsten på www.wimpmusic.se