WiMP lanserat för Nokia i dag

Musiktjänsten WiMP lanserar i dag en ny applikation for Nokia-telefoner. Applikationen, som är ett samarbete mellan WiMP och Nokia är utvecklad av norska Cutehacks, och är till att börja med anpassad för Symbian^3. Den nya applikationen är nu tillgänglig för nedladdning i Nokias Ovi Butik.

Symbian-versionen av WiMP är baserad på Qt-ramverket, och innehåller hela WiMPs musikbibliotek med över tio millioner licensierade låtar och hela det redaktionella utbudet med spellistor, albumlistor och sökning. Till att börja med fungerar applikationen på nyare Nokia-modeller med operativsystemet Symbian^3, såsom N8, C7, E7 och E6.

”WiMP skall vara tillgänglig för dig som kund var som helst och när som helst och då är det naturligt att vi hela tiden utvidgar med stöd för nya plattformar. Nokia är världens största mobilproducent och det är helt naturligt för oss att nå ut till Nokia-användare. Samtidigt utvecklar vi också för flera nya spännande plattformar.” säger WiMP-chefen Per Einar Dybvik.

Utvecklingen av den nya Nokia-applikationen har pågått sedan början av året.

Nokia är världens största leverantör av mobiltelefoner, under 2010 såldes över 450 millioner enheter, och Nokia omsatte över 40 milliarder Euro med försäljning i över 160 länder.

WiMP växer kraftigt och har över 300 000 betalande användare i fyra länder, en ökning från 100 000 vid årsskiftet. För närvarande pågår implementeringen av WiMP till 700 000 norska Canal Digital-kunder, som får erbjudande om musiktjänsten inkluderad i sitt tv-abonnemang.

För frågor, vänligen kontakta: Per Einar Dybvik, +47 901 04 317 eller per.einar.dybvik@aspiro.com.

WiMP är en norsk musikstreamingtjänst som ägs och levereras av Aspiro och Platekompaniet i samarbete med Telenor. WiMP är en reklamfri betaltjänst– med bakgrund i att säkra intäkter för artister, rättighetshavare och skivbolag. WiMP har en aktiv och lokal redaktion som bland annat publicerar rekommendationer och spellistor. WiMP ska vara bäst på lokal musik, först med nyheter och enklast att använda. WiMP finns tillgänglig för dator, mobiltelefon, läsplatta och nätverksradio. Mer information finns på www.wimpmusic.se/press (http://www.wimpmusic.se/press)