Windon Energy Group AB expanderar till Norge genom joint venture

Report this content

Windon Energy Group AB (publ) “bolaget” med kortnamn “WEG” (nedan kallat “WEG”) meddelar idag att bolaget har ingått ett avtal om att starta ett joint venture i Norge tillsammans med norska partners. Parterna kommer att gemensamt etablera ett svenskt bolag, som kommer ha ett helägt norskt dotterbolag. Initialt kommer WEG äga 51% av det nybildade svenska bolaget. WEG har en option att förvärva de resterande 49% av aktierna i bolaget efter en period av 3 eller 4 år.

Det norska bolaget kommer att sälja Windon AB:s produkter huvudsakligen till norska installatörer av solpaneler, därutöver till fastighetsbolag och andra kommersiella aktörer.

WEG kommer att bidra med sin tekniska expertis, kunskap och sitt produktsortiment. Den norska parten kommer att hantera marknadsbearbetning och den dagliga driften av verksamheten i Norge. Avtalet stipulerar bland annat att under det första verksamhetsåret kommer varje part att bära sina egna kostnader, vilket innebär att de initiala kostnaderna för WEG kommer att vara begränsade.

Teamet i den norska joint venture partnern inkluderar André Hansen, som bland annat etablerat Ideal of Sweden och Daniel Wellington i Norge. Robert Lindahl, med erfarenhet som CFO inom IT, därutöver Carl Fredrik Solheim som byggt upp en installationsverksamhet inom el, samt Andreas Oterholt, med en entreprenörsbakgrund inom bygg och montage.

“Vi är väldigt glada över att ha hittat partners med bred erfarenhet av att driva samt växa företag. De bidrar med erfarenhet och kunskap som är viktiga för vår verksamhet." säger Henrik Karstensen, VD för Windon Energy Group AB.

Den norska verksamheten kommer att startas och påbörja sin drift under det fjärde kvartalet 2023.

För mer information om Windon Energy Group

Henrik Karstensen

info@windon.se

Följ Windon på LinkedIn

Följ Windon på Twitter

Följ Windon på Instagram

Om Windon Energy Group AB

Windon är ett ledande svenskt solenergibolag med en lång historik inom hållbar energi sedan starten år 2007. Bolaget utvecklar, producerar och säljer, via återförsäljare, högeffektiva solcellspaneler, växelriktare, batterier och ett patenterat montagematerial. Till Windons hemsida.

Taggar: