Den 13 mars fyller Riesling 587 år – vi gratulerar en pigg och spänstig jubilar

Report this content

Den 13 mars fyller rieslingdruvan år. Den vitala 587-åringen har sitt ursprung i Tyskland och med sin pigga syra och aromatiska smakprofil fungerar den utmärkt till svenskarnas matfavoriter – allt från skaldjur med nordisk prägel till asiatiska rätter med hetta.

Första gången druvan Riesling nämns vid namn är i ett dokument från Rheingau i södra Tyskland daterat 13 mars 1435. Wines of Germany har därför utropat den 13 mars som Rieslings födelsedag. I år fyller druvan 587 år och det kommer att firas på olika sätt runt om i världen. Håll utkik på Wines of Germanys Instagramkonto @tyskaviner veckan innan födelsedagen där Riesling kommer att uppmärksammas på olika sätt.

Riesling är den vanligaste druvan i tyska vingårdar och odlas i samtliga 13 tyska vinregioner. Det är tveklöst en signaturdruva för Tyskland och landets vinproducenter står för kring 45 procent av världens samlade odlingar av Riesling.

Enligt de senaste siffrorna från Systembolaget är Tyskland det nionde största vinlandet i Sverige. Riesling står för den i särklass största andelen av försäljningen av tyska viner och statistiken visar att intresset för premiumriesling, med pris över 150 kronor, ökar kraftigt. Inte minst regionen Rheingau med några av landets bästa vinproducenter går starkt framåt enligt Systembolagets data.

Riesling är en druva som gillar svalt klimat och tål kalla vintrar. Vinrankorna blommar sent och är därmed mindre känsliga för vårfrost, men de är även motståndskraftiga mot torka. Det är helt enkelt en druvsort som trivs i kärva miljöer. Växtplats och jordmån har stor betydelse för den slutliga karaktären på vinerna. Några av de bästa vinerna kommer från vingårdar i branta sydliga lägen nära floder som Rhen och Mosel.

Matvänlig och sommelierernas favorit
Riesling beskrivs ofta som sommelierernas favorit eftersom vinerna är så mångsidiga och matvänliga. Vinerna kan vara allt från knastertorra till honungssöta. Men oavsett stil så finns alltid en karaktäristisk livlig syra som balanserar den aromatiska frukten och eventuell restsötma. Färgen i glaset är ljusgul med gröna inslag. I doft och smakpaletten hittas ofta noter av citrus, äpplen, aprikos, blommor, honung och stenig mineralitet. I lite varmare regioner träder mer av tropiska aromer fram. Det går utmärkt att lagra Riesling och med tiden kommer mognare aromer fram.

Matkombinationerna är oändligt många. En klassiker är Riesling och vit sparris. Servera gärna till Toast skagen eller torskrygg med räkor och vitvinssås. Riesling är även en bra kompis till sushi och även lite hetare asiatisk mat som får spela mot restsötman i en halvtorr Kabinett. Eller varför inte kyckling eller anka med en smörig sås som paras med en fatlagrad Riesling. Till förrätternas snittar finns mousserande Riesling Sekt och dessertvinerna med olika grader av sötma matchar allt från ostar till marängsviss.

Lång och vindlande karriär
Rheingau och Mosel räknas som de mest anrika vinregionerna för Riesling, men även Rheinhessen och Pfalz har en lång tradition av att odla druvan. Under de senaste åren har just Pfalz vuxit till att bli den största Riesling-odlande vinregionen i världen. Från början samodlades Riesling med andra druvor, såsom Gewürztraminer, och det var först på 1700-talet som det dök upp vingårdar helt dedikerade till rieslingdruvan.

Under början av 1900-talet vann Riesling internationell berömmelse och vinerna kostade då lika mycket som eller mer än de bästa vinerna från Bordeaux och Champagne. Ryktet fick sig en törn under 1950- till 1980-talet då kvantitet ofta prioriterades före kvalitet i vinproduktionen. Idag finns en ny generation vinmakare på plats som i första hand gör torra viner; namnet Riesling förknippas återigen med hög kvalitet och många viner säljs till rekordpriser på auktioner.

För mer information, kontakta:
Richard Sigray, Wines of Germany i Sverige,
tel: 073-597 15 77, e-post: winesofgermany@prat.se

German Wine Institut är den tyska vinindustrins marknadsföringsorganisation som ansvarar för generisk marknadsföring av kvalitet och försäljning av tyskt vin såväl inom Tyskland som utomlands. Sedan 2018 har tyska vininstitutet informationsbyråer, under namnet Wines of Germany, runt om i 14 länder som Sverige, Belgien, Kanada, Danmark, Finland, Storbritannien, Nederländerna, Norge, Polen, Schweiz, Kina, Ryssland, Japan och USA. German Wine Institut är en del av ett nätverk som arbetar för den tyska vinindustrins intressen. Dess affärsverksamhet övervakas av Deutscher Weinfonds (DWF).
Läs mer winesofgermany.se, eller germanwines.de