Effektivare skogstransporter med M2M lösning och mobilt Internet

Report this content

Effektivare skogstransporter med M2M lösning och mobilt Internet Med ett nytt Internetbaserat datorsystem, kallat KOLA (Kommunikation Lastbil), kopplat till cirka 200 lastbilar för virkestransporter får åkarna inom Södra Skogsägarna och Sydved snabbare och bättre rapporter om sina körningar än tidigare. Lastbilarnas datorer kopplas upp individuellt genom en M2M lösning för mobilt Internet ifrån Wireless Maingate. Maingate är leverantör av den mobila kommunikationslösningen mellan lastbilarna och transportcentralen. I lastbilen sitter en fordonsanpassad dator med skärm i samma enhet och chauffören behöver bara trycka på en knapp för att ansluta till Internet, logga in i systemet och komma åt sina körorder. Tidigare skickades körorder till åkarna via vanlig post eller fax. Vi förser Södra Skogsägarna och Sydved med den nödvändiga M2M-lösningen för mobilt Internet och E-post. Detta möjliggör mobil användning av KOLA och därmed en mycket enkel hantering av körorder för virkestransporter, säger Jonas Rexeke på Maingate. Lastbilarna rapporterar och hämtar eventuell ny information efter varje lass, totalt upp till 10 gånger per dygn. I förlängningen kan kopplingen till Internet via GSM-nätet också ge lastbilsförarna information om exempelvis väghinder och därmed undvika felkörningar. De största fördelarna är dels att transportörerna lättare kan hitta virket med hjälp av de digitala kartorna och positionering med satellitnavigationssystemet GPS och dels att transportledningsarbetet, förutom minskad administration, blir flexiblare och effektivare, säger Johan Frisk, projektansvarig hos Södra Skogsägarna. Den stora delen av systemet körs via Internet över GSM-nätet med hjälp av kommunikationslösningen från Maingate medan kartapplikationen körs lokalt i bilens dator. Internetbaserade system skiljer sig mot system som helt och hållet körs lokalt i en PC, bland annat genom att mycket administration och service som exempelvis uppdatering av programvara och säkerhetskopiering av viktig information kan göras på ett enda ställe. Ännu större nytta får vi när systemet kompletteras med information från skotarna, dvs. de fordon som kör ut virket från avverkningsplatsen till bilväg, säger Johan Frisk. Det finns liknande lösningar även hos andra skogstransportbolag i Sverige, men den lösning som har tagits fram av Södra Skogsägarna och Sydved är den enda som bygger på en Internetapplikation. Wireless Maingate AB har sitt huvudkontor i Karlskrona. Försäljningsorganisationen är lokaliserad i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Maingate verkar som Telias utvecklingsbolag för M2M- kommunikation och bakom Maingate står Telia AB, MVI (Merchant Venture Investment) samt BrainHeart Capital. Företaget bildades 1998 och har idag 75 anställda i Norden. Södra är en ekonomisk förening med närmare 34 000 sydsvenska skogsägare som medlemmar. Tillsammans äger de cirka 2 miljoner hektar skog. Södra är Sveriges största skogsägarförening med en omsättning på 12 miljarder kronor och cirka 2 900 anställda. Södra bedriver sin huvudsakliga verksamhet i södra Sverige, men sedan år 2000 ingår även två massabruk i Norge. Södra skog är den operativa organisationen för skogsbruket. Verksamhet bedrivs inom 50 skogsbruksområden som bildar fem regioner. Den industriella verksamheten bedrivs i de helägda dotterbolagen Södra Timber AB med 6 sågverk, Södra Cell AB med 5 massabruk och Södra Skogsenergi AB med en pelletsfabrik. Huvudkontoret med serviceenheter och koncernstaber finns i Växjö. Sydved AB köper leveransvirke och skog på rot och erbjuder skoglig service i stora delar av Götaland och delar av Närke. Sydved ägs av Stora Enso och Munksjö. Sydved har ca 140 anställda och den årliga omsättningen är cirka 2 miljarder kronor. Sydved anskaffar cirka 5 miljoner m³fub virke per år. För mer information: Jörgen Askeroth, VD, Wireless Johan Frisk, Projektansvarig Södra Maingate Skogsägarna Tel: 0703-201414 Tel: 0470-89 248 E-mail: E-mail: johan.frisk@sodra.se jorgen.askeroth@maingate.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/09/20010809BIT00690/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/09/20010809BIT00690/bit0001.pdf