Maingate är nu heltäckande i Norden. Nytt avtal i Finland med Suomen 2G

Report this content

Maingate är nu heltäckande i Norden. Nytt avtal i Finland med Suomen 2G Wireless Maingate har skrivit Service Provider avtal med GSM-operatören Suoemen 2G i Finland. Det innebär att företaget nu kan erbjuda kommunikationslösningar anpassade för M2M-marknaden (maskin-till-maskin) i hela Norden. Avtalet är ytterligare ett viktigt steg i Maingates internationella expansion. Maingate är nu ytterligare ett steg närmre målsättningen att bli en ledande global leverantör av innovativa tjänster för M2M kommunikation genom att nu kunna erbjuda sina tjänster i hela Norden. Visionen är att alla maskiner i framtiden regelmässigt kommer att utrustas för maskinkommunikation, till exempel bilar, läskautomater, kylskåp, larm, hissar och kopieringsmaskiner etc. Ett marknadssegment som är under stark utveckling i Norden är elmarknaden. Det finns ett stort intresse ifrån många kunder för den lösning Maingate har utvecklat tillsammans med Enermet AB för t ex avläsning och insamling av energimätvärden. Bl a finns lösningen redan idag i drift i alla husen på mässan "Bo01 Framtidsstaden" i Malmö. Maingates lösningar är speciellt anpassade för kommunikation med maskiner. Det innebär att Maingate inte kommer att konkurrera om de vanliga GSM-kunderna. Maskinkommunikation är istället ytterligare ett sätt att dra nytta av den investering som gjorts i GSM-nätet. Företag som investerar i M2M-lösningar behöver helt andra lösningar än en vanlig mobiltelefonanvändare. Maingate har byggt upp hela sin verksamhet, logistik och system för att kunna tillgodose denna nya typ av kommunikationsbehov. Lösningarna integrerar bl a Internet och GSM. "Avtalet med 2G är en viktig del i vår process att bli en global tjänsteleverantör, vilket är ett av kraven från våra kunder. Vi förhandlar även om liknande avtal i andra länder för att uppnå detta mål", säger Jörgen Askeroth, VD Wireless Maingate AB. "Om några få år kommer alla maskiner att kommunicera med varandra. Det innebär att kommunikation mellan maskiner är en marknad utan gränser, som kommer att förändra vår värld. Därför är vi mycket intresserade av denna marknad och glada att välkomna Maingate i vårt nät." säger Seppo Hänninen, VD Suomen 2G Oy. Wireless Maingate AB har sitt huvudkontor i Karlskrona. Försäljningsorganisationen är lokaliserad i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Maingate verkar som Telias utvecklingsbolag för M2M- kommunikation och bakom Maingate står Telia AB, MVI (Merchant Venture Investment) samt Brainheart Capital. Företaget bildades 1998 och har idag ca 75 anställda i Norden. Suomen 2G Oy är en finsk GSM operatör som öppnade sitt GSM/GPRS nät för nationell användning i början av februari i år. 2G's nät är byggt på den senaste telekommunikationsteknologin och stöder UMTS. 2G har byggt sitt GSM/GPRS nät och service plattform för bl a positionering och "WAP gateway". Dessutom skriver 2G internationella samarbetsavtal, produktifierar sina nätverkstjänster baserade på nya tekniker och ansvarar för att ansluta trafik med andra nätverk. Den första nationella Service Operator i 2Gs nätverk var DNA Finland Oy. 2G ägs av 36 regionala telefonbolag. För mer information, kontakta: Jörgen Askeroth, VD Sirpa Henttunen, Wireless Maingate AB Försäljningschef Telefon: +46 703 20 14 14 Suomen 2G Oy jorgen.askeroth@maingate.se Telefon: +358 44 2203 226 sirpa.henttunen@suomen 2g.fi ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/07/05/20010705BIT00690/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/07/05/20010705BIT00690/bit0001.pdf