Maingate fortsätter sin internationella expansion. NetCom partner i Norge

Report this content

Maingate fortsätter sin internationella expansion. NetCom partner i Norge Wireless Maingate har skrivit Mobile Service Provider avtal med GSM- operatören NetCom i Norge. Det innebär att företaget nu kan erbjuda kommunikationslösningar anpassade för M2M-marknaden (maskin-till-maskin) i både Sverige, Norge och Danmark. Avtalet är ytterligare ett viktigt steg i Maingates internationella expansion. Maingates internationella expansion går vidare för att nå målet som en ledande global leverantör av innovativa tjänster för M2M kommunikation. Visionen är att alla maskiner i framtiden regelmässigt kommer att utrustas för maskinkommunikation, till exempel bilar, läskautomater, kylskåp, larm, hissar och kopieringsmaskiner etc. Ett marknadssegment som är under stark utveckling i Norge är elmarknaden. Det finns ett stort intresse ifrån många kunder för den lösning Maingate har utvecklat tillsammans med Enermet AB för bl. a avläsning och insamling av energi-mätvärden. Mobile Service Provider avtalet med NetCom ger rätt förutsättningar för att erbjuda marknaden denna lösning. Maingates lösningar är speciellt anpassade för kommunikation med maskiner. Det innebär att Maingate inte kommer att konkurrera om de vanliga GSM-kunderna i Norge. Maskinkommunikation är istället ytterligare ett sätt att dra nytta av den investering som gjorts i GSM- nätet. Företag som investerar i M2M-lösningar behöver helt andra lösningar än en vanlig mobiltelefonanvändare. Maingate har byggt upp hela sin verksamhet, logistik och system för att kunna tillgodose denna nya typ av kommunikationsbehov. Lösningarna integrerar bl a Internet och GSM. "Avtalet med NetCom är en viktig del i vår process att bli en global tjänsteleverantör, vilket är ett av kraven från våra kunder. Vi förhandlar även om liknande avtal i andra länder för att uppnå detta mål", säger Jörgen Askeroth, VD Wireless Maingate AB. "M2M-marknaden har en stor potential. NetCom är tycker det är bra att vi nu har ingått ett Mobile Service Provider (MSP) avtal med en aktör som både har erfarenhet av etableringar i andra nordiska länder och kan säkra en utveckling av denna nya marknad. M2M ger nya användningsområden för GSM och därmed också ett mer effektivt nyttjande av GSM-nätet", säger Asbjørn Aakvaag, Försäljningschef Mobile Service Provider, NetCom Wireless Maingate AB har sitt huvudkontor i Karlskrona. Försäljningsorganisationen är lokaliserad i Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors. Bakom Maingate står, förutom grundarna, Telia AB och MVI (Merchant Venture Investment) samt Brainheart Capital. Företaget bildades 1998 och har idag ca 75 anställda i Norden. För mer information, kontakta: Jörgen Askeroth, VD Wireless Maingate AB Telefon: +46 703 20 14 14 jorgen.askeroth@maingate.se Morten-Ove Nilssen, Country Manager Maingate Norge Telefon +47 908 30 400 morten-ove.nilssen@maingate.no ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/22/20010522BIT00340/bit0001.pdf