WirelessCar firar 25 år av innovationer för uppkopplade fordon

Göteborg, Sverige (2024-02-20) – Med sitt 25-årsjubileum firar WirelessCar ett kvartssekel av nyskapande, tillväxt och innovation i den globala fordonsindustrin. Göteborgs-baserade WirelessCar grundades av Ericsson, Volvo och Telia för att utveckla heltäckande och uppkopplade lösningar till biltillverkare, operatörer och konsumenter. WirelessCar startade som en leverantör av telematiktjänster men har vuxit till en global ledare av tjänster för uppkopplade fordon. I 25 år har bolaget nu legat i framkant av digitalisering, uppkoppling och kundfokuserade mobilitetslösningar för fordonsindustrin.

Fordon blir mer digitala produkter

WirelessCar byggde tidigt in mjukvara och telekomtjänster i sina kunders uppkopplade fordon. Bolaget grundades 1999 som en startup i en tid av stora teknologiska omvälvningar, där man tidigt utvecklade sin unika expertkunskap i nya kommunikationssystem och byggde nyskapande säkerhetslösningar.

“Den snabba teknologiska utvecklingen var en utmaning för många bolag då, men inte för oss,” menar Jan Hellåker, WirelessCars första VD. “Tvärtom såg vi det som en möjlighet att utmana oss själva och vara innovativa redan från början.”

Den första tiden spelade WirelessCar en stor roll i att utveckla Volvo Cars första telematiklösningar, bland annat Volvo On Call. Sedan dess har WirelessCars samarbete med Volvo utvecklats från enklare tjänster vid nödsituationer till heltäckande lösningar för uppkopplade fordon. WirelessCar har genom åren utvecklat liknande tjänster för ett växande antal globala fordonstillverkare.

En global ledare av tjänster för uppkopplade fordon

WirelessCar har under sina 25 år vuxit från att bestå av en handfull tech-entusiaster i Göteborg till att vara ett internationellt bolag där nästan 750 personer från 34 länder jobbar. Denna tillväxt skapas med hjälp av ett starkt fokus på att bygga kundvärde, både vad gäller tjänsterna och produkterna, men också när det kommer till sättet att arbeta.

“Vi erbjuder smarta digitala tjänster och produkter som både är resursoptimerade och användarvänliga för våra kunder,” säger Anna Petersson, VP People & Culture på WirelessCar. “Vår kultur av nyfikenhet och inkludering, och det mod vi kontinuerligt visar i organisationen, ligger till grund för vår framgång.”

Idag jobbar bolaget med ett stort antal globala fordonstillverkare och varumärken, verksamheten hanterar över tolv miljoner uppkopplade fordon i över 100 länder. Magnus Johansson, som har jobbat med Business Development på WirelessCar sedan starten, tänker tillbaka på företagets resa:

De senaste 25 åren har vi utvecklats till en marknadsledare av digitala och uppkopplade fordonstjänster, men vår framgång var inte given. Vägen dit har varit tuff, men vår uthållighet och våra ägares starka tro på vår gemensamma mission har gjort att vi anpassat oss, utvecklats och åstadkommit fantastiska saker.”

25 år av förtroende, innovation och smart och hållbar mobilitet

Med bolagets första 25 år i backspegeln är WirelessCars utveckling från en ambitiös startup till en ledande global innovatör tydlig. Organisationen är engagerad i att leverera konkret kundnytta och samtidigt att driva digitaliseringen av hela fordonsindustrin.

I dagens snabbrörliga och uppkopplade omvärld fortsätter WirelessCar att vara en pålitlig partner till globala fordonstillverkare i deras omställning mot en mer digitaliserad industri. Utöver att utveckla konsumentspecifika mobilitetslösningar levererar WirelessCar färdiga produkter som skapar direkt värde för fordonstillverkare och deras kunder. Genom att kombinera flexibilitet och innovation med tillförlitliga och globalt tillgängliga tjänster och produkter har WirelessCar under 2023 utökat antalet kunder med tre nya globala fordonstillverkare, och fler förväntas ansluta under 2024.

Niklas Florén, VD på WirelessCar: “Uppkopplade fordonstjänster är något vi vant oss vid att använda, men i den takt som utvecklingen går nu kan jag säga att WirelessCar bara har börjat. Vår 25 år långa erfarenhet tillsammans med vår effektivitet, ambition och anpassningsförmåga skapar förutsättningar för våra kunder att leda den digitala utvecklingen. Möjligheterna att skapa innovativa tjänster och produkter för säkerhet och trygghet och för elektriska och självkörande fordon är enorma. Vi ser fram emot att realisera många av dessa möjligheter tillsammans med våra kunder och partners under 2024 och de kommande 25 åren!”

Media contact:

Gary Landström

WirelessCar

gary.landstrom@wirelesscar.com

Om WirelessCar

WirelessCar är en av världens ledande innovatörer inom digitala fordonstjänster. WirelessCar omvandlar fordonsdata till nytta för konsumenter, operatörer, fordonstillverkare och samhället genom att förenkla skapandet av digitala tjänster.

Sedan starten 1999 har WirelessCar kontinuerligt legat i framkant inom digitalisering av fordonsindustrin. Idag är det ett erkänt och prisbelönt företag som hanterar över tolv miljoner uppkopplade fordon i över 100 länder.

Med huvudkontor i Sverige och kontor i USA, Kina och Tyskland har WirelessCar samarbetat med några av de största biltillverkarna som Jaguar Land Rover, Mercedes-Benz, Volvo Cars, BMW, Chrysler, Nissan, Volkswagen Group och Volvo Group och levererat tjänster över hela spektrumet från kommunikation och smarta resor, till säkerhet och elbilstjänster. Tillsammans med sina kunder strävar WirelessCar mot att maximera värdet av uppkopplade fordonstjänster i syfte att skapa säker, smart och hållbar mobilitet.

Taggar: