WirelessCar levererar telematiktjänster till NEXIQ Technologies

Report this content

WirelessCar levererar telematiktjänster till NEXIQ Technologies Det femåriga avtalet, värt ett mångmiljonbelopp, ytterligare stärker WirelessCars position inom Telematikindustrin. Göteborg, 10 september, 2001 - WirelessCar, en global leverantör av telematiktjänster har idag träffat ett avtal med NEXIQ Technologies (OTCBB: NEXQ) om leverans av telematiktjänster för NEXIQ:s eTechnician serviceprogram. Telematiktjänsterna baseras på en gemensam lösning av WirelessCars UTN (Universal Telematics Network) och Aether Fusion. WirelessCar och Aether Systems (Nasdaq:AETH) har nyligen ingått ett samarbetsavtal. Via WirelessCars plattform och Aethers infrastruktur kommer NEXIQ på ett enkelt sätt att kunna leverera sina tjänster till sina globala kunder oavsett vilken teknik som kunden kräver. På så sätt kan NEXIQ fokusera på sin kärnkompetens, diagnostik, och kunna leverera sina tjänster snabbare och mer effektivt till fler kunder globalt. "WirelessCars målsättning är att leverera integrerade telematiktjänster till företag inom bilbranschen och till kommersiella fordonsflottor. NEXIQ har 20 års erfarenhet av att tillhandahålla diagnostik- och reparationstjänster till kommersiella fordon och har stor kompetens inom det området", säger Jan Hellåker, VD på WirelessCar. "eTechnician är ett mycket konkurrenskraftigt serviceprogram för kommersiella fordonflottor och WirelessCar är mycket nöjda att bli ett led i konceptet". "Vår uppfattning är att WirelessCars UTN är den platform som lämpar sig bäst för NEXIQ's eTechnician program. WirelessCar har gedigen erfarenhet från fordonbranschen och erbjuder tillförlitliga lösningar för globala telematiktjänster såsom konnektivitet och billing", motiverar Jack Schang, VD och COO på NEXIQ Technologies. "WirelessCars UTN möjliggör förbindelse mellan olika trådlösa teknologier. Det integrerar och standardiserar automatiskt information från olika internationella typer av telematikutrustning, nätverk och serviceleverantörer. På så sätt kan vi leverera våra lösningar snabbare och mer kostnadseffektivt till våra kunder. Vi är mycket glada att två ledande aktörer inom det området, WirelessCar och Aether, samarbetar med oss för att göra eTechnician mer tillgänglig och funktionell", avslutar han". "Aethers trådlösa teknologi tillsammans med WirelessCars UTN kommer att hjälpa NEXIQ att förändra arbetssättet för många transportledare", säger Bill Hannon, vicepresident för Transport och Logistik hos Aether. Aethers ambition är att leverera trådlösa lösningar och vårt partnerskap med WirelessCar kommer att stärka vår förmåga att implementera våra telematiklösningar". WirelessCar WirelessCar är en ledande, global leverantör av integrerade telematiktjänster till fordonsindustrin. Telematik binder samman trådlös kommunikation, positioneringsteknologi och fordonindustrin. Telematiktjänster kan variera mellan alltifrån säkerhetstjänster och navigering, till fjärrdiagnostik eller underhållning i bilen. WirelessCar har utvecklat en unik plattform, Universal Telematics Network, som gör det möjligt att tillhandahålla tjänster och innehåll till kund oberoende av vilken teknisk plattform som används i fordonet. Med hjälp av sin UTN-plattform och ett stort nätverk av partners runt om i världen, erbjuder WirelessCar en bred portfölj av olika tjänster som kan skräddarsys för olika kunder på olika marknader. Telematiktjänster som motsvarar fordonsindustrins krav på kvalite kräver djup kunskap och erfarenhet. Med rötter i Ericsson, AB Volvo och Telia besitter WirelessCar gedigen kompetens på området. WirelessCar ägs gemensamt av dessa tre företag samt av riskkapitalfonden BrainHeart Capital. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg och ett nordamerikanskt kontor i Irvine, California. Mer information finns på www.wirelesscar.com NEXIQ NEXIQ är en marknadsdominerande leverantör av diagnostikprodukter för den kommersiella transportindustrin. Företagets omfattande tekniska infrastruktur bygger på partnerskap med ledande företag inom telekom, transport och teknikbranschen. Företaget har 20 års erfarenhet inom diagnostik och är idag positionerad som en ledande leverantör av fjärrdiagnostisktjänster till lasbilstillverkare, kommersiella flottor med flera. Genom eTechnician har flottoperatörer tillgång till diverse data om lastbilen som t.ex förares prestation, bensinkonsumtion, diagnostikprotokol och även garantirelaterad information. Flottoperatören kan också göra justeringar på flera punkter om det behövs. I år har företaget fram till andra kvartalet omsatt 3.3 miljon dollar. Några av NEXIQ:s kunder är: Caterpillar, Detroit Diesel, Freightliner, Ford, Mack trucks, Navistar och Volvo. Företaget har sitt huvudkontor i Manchester, New Hampshire. Mer information finns på www.nexiq.com Aether Aether Systems levererar tekniska lösningar för trådlösa affärsapplikationer. Företaget säljer service, mjukvara och support för det mobila kontoret. Aethers trådlösa teknikska lösningar förbinder kontoret med vilken handdator som helst. Baserad på Aether Fusion, Aethers tekniska uppfinning, utvecklar Aether vidare trådlösa lösningar för olika företagskunder. Aether systems, med 1200 anställda, är noterad på Nasdaqbörsen och har ett börsvärde på 314 miljoner dollar. Företaget har sitt huvudkontor i Owing Mills i Maryland i USA. För mer information besök www.aethersystems.com. För ytterligare information, kontakta: Adi Nilson Informationschef 031-651904 Mobil: 0703-222904 Adi.nilson@wirelesscar.com www.wirelesscar.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/10/20010910BIT00330/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/10/20010910BIT00330/bit0002.pdf