WirelessCar och Mondial Assistance Group inleder ett strategiskt affärssamarbete Alliansen ytterligare förstärker WirelessCars globala kunderbjudande av telematiktjänster Göteborg, 27 september, 2001 - WirelessCar, en ledande global leverantör av integrerade telematiktjänster till fordonsindustrin, och Mondial Assistance Group, världsledande inom vägassistanstjänster, har inlett ett strategiskt samarbete med avsikt att tillsammans erbjuda produkter och tjänster till sina respektive kunder och samarbetspartners. Mondial Assistance Group är en av de främsta leverantörerna av vägassistans, reseförsäkringar och call-center tjänster med 12 miljoner anmälda fall om året i över 200 länder. Tjänsteutbudet omfattar 24- timmars bemannad kundtjänst för nödsituationer, vägassistans, allmänna frågor och dylikt. Företaget har avtal med mer än 40 bilmärken för dessa tjänster. Som en del i samarbetet, kommer WirelessCar att inkludera Mondial Assistance Groups call-center tjänster i företagets övergripande telematikerbjudande. Mondial Assistance Group kommer i sin tur att marknadsföra WirelessCars telematiktjänster till sina internationella kunder. De både företagen förväntar sig att samarbetet ytterligare skall förstärka deras ledande position i sina respektive marknader. "Som del i vår strategi att erbjuda våra globla kunder ett nätverk och ett brett utbud av telematiktjänster, etablerar vi nu denna betydelsefulla affärsrelation med Mondial Assistance Group", säger Jan Hellåker, VD på WirelessCar. "Vi valde Mondial Assistance Group tack vare företagets dokumenterade kunskap och långa erfarenhet vad gäller utveckling av internationella vägassistanstjänster". Telematik är att använda sig av mobil kommunikation och GPS för att överföra positionsberoende information till och från fordon. Navigering, trafikinformation, samt automatisk larm vid olyckor eller haverier är några exempel på typiska tjänster som telematiken kan utföra. Med telematik kan inte bara bilister och passagerare få en högre säkerhet och större bekvämlighet; området är lika intressant för åkare och chaufförer, försäkringsbolag och hyrbilsfirmor aller andra som har fordon i kommersiell trafik. "Vi tror att WirelessCar högkvalitativa telematiktjänster tillsammans med Mondial Groups utomordentliga vägassistansservice är en slagkraftig kombination, som kommer att generera mervärde till våra kunder", säger Alain Demissy, VD på Mondial Assistance Group. "Genom det nu påbörjade samarbetet med WirelessCar ser vi fram emot att nå ut till fler potentiella kunder internationellt. Vår affärsrelation med WirelessCar utgör en mycket stark allians och breddar ytterligare vårt utbud av tjänster och produkter". Om WirelessCar WirelessCar är en ledande, global leverantör av integrerade telematiktjänster till fordonsindustrin. Telematik binder samman trådlös kommunikation, positioneringsteknologi och fordonindustrin. Telematiktjänster kan variera mellan alltifrån säkerhetstjänster och navigering, till fjärrdiagnostik eller underhållning i bilen. WirelessCar har utvecklat en unik plattform, Universal Telematics Network, som gör det möjligt att tillhandahålla tjänster och innehåll till kund oberoende av vilken teknisk plattform som används i fordonet. Med hjälp av sin UTN-plattform och ett stort nätverk av partners runt om i världen, erbjuder WirelessCar en bred portfölj av olika tjänster som kan skräddarsys för olika kunder på olika marknader. Telematiktjänster som motsvarar fordonsindustrins krav på kvalite kräver djup kunskap och erfarenhet. Med rötter i Ericsson, AB Volvo och Telia besitter WirelessCar gedigen kompetens på området. WirelessCar ägs gemensamt av dessa tre företag samt av riskkapitalfonden BrainHeart Capital. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg och ett nordamerikanskt kontor i Irvine, California. Mer information finns på www.wirelesscar.com. Om Mondial Assistance Group Mondial Assistance Group är en internationell leverantör av vägasstistans- tjänster och reseförsäkring. Företaget utvecklar och skräddarsyr tjänster för tre kundsegment: Bilindustrin, turistnäringen och finansiella institutioner. Företaget ingår i Allianz koncernen och omsatt under år 2000 ca 804 miljoner Euro. Företaget har 35 operativa centraler och finns representerad i 42 länder. Nyligen har Mondial Assistance förvärvade Worldcare Assiste, en ledande aktör inom vägassistansmarknaden i Austalien. Mer informations finns på www.mondial-assistance-group.com. WirelessC WirelessCar North America, Inc. ar Address Stjärngatan 10 . SE-417 55 111 Pacifica . Suite 200 . Göteborg . Sweden Irvine . CA 92618 . USA Telephone +46 (0)31 65 19 00 +1 949 930 8200 Fax +46 (0)31 65 19 99 +1 949 930 8299 E-mail contact@wirelesscar.com contact@wirelesscar.com Web Site www.wirelesscar.com www.wirelesscar.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/27/20010927BIT00020/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/27/20010927BIT00020/bit0001.pdf