Wise Connections förvärvar 9550 Communications

WISE CONNECTIONS FÖRVÄRVAR 9550 COMMUNICATIONS Teleoperatören Wise Connections, etablerad på den svenska telekommarknaden år 2000, växer genom förvärv och tar över 9550 Communications verksamhet från och med den 1 mars 2001. Med förvärvet utökar Wise direkt sin kundstock samt sin produkt och tjänsteportfölj. Wise skapar också mycket goda förutsättningar för att kunna lansera nya tjänster framöver bland annat med hjälp av Iquity Systems IQ-plattform. Tillsammans med sitt unika koncept kommer Wise att bli en ännu starkare aktör på den svenska marknaden. - Detta är ett naturligt steg för oss, säger Mats Düring, styrelseordförande i Wise. Vår strategi är att genom en aggressiv marknadssatsning, samt förvärv vid attraktiva tillfällen, växa till att bli en av de ledande teleoperatörerna på den svenska marknaden inom ett år. Vi ser Wise som en viktig tillgång i vår investeringsportfölj (Target äger idag 30% av Wise) , enligt Mats Düring som också är VD i Target Investment. Wise är mest kända för att samarbeta med idrottsrörelsen och välgörenhetsorganisationer genom att ge bidrag till dessa för en del av samtalskostnaden medlemmarna och kunderna ringer för. Wise är även en av de operatörer som erbjuder den lägsta prissättningen i Sverige. Bidragstillämpningen och den låga prissättningen har lett till att Wise har attraherat många kunder under det senast året. - Nu kompletterar vi ytterligare med alternativa tjänster till våra kunder, förbetald telefoni och Internet. Tillsammans med mobiltelefonitjänsten som vi lanserar inom kort kommer vi att få ett av de bredaste sortimentet på marknaden, dessutom till lägst pris, säger Björn Wiklund, VD i Wise. 9550 Communications kommer att drivas vidare som ett ben inom Wise där 9550's paketering med "Alltid lägsta pris" och förbetald telefoni kommer att finnas kvar. 9550 lanserade sina tjänster för ett år sedan och är den enda operatören i Sverige som erbjuder förbetald telefoni och Internetsurfning från ett konto. Anledningen till affären är att ägarna till 9550, Iquity Systems, inte avser att driva operatörsverksamhet utan vill koncentrera sig på försäljningen av IQ-plattformen. - Vår bedömning är att Wise har alla förutsättningar att lyckas och på så sätt bli en betydande kund för Iquity, säger Peter Brodén, vVD, 9550. För mer information: Björn Wiklund, VD, Wise Connections AB, 070-727 85 85 Mats Düring, SO, Wise Connections AB, Tel, 08-701 09 15 Peter Brodén, vVD, 9550 Communications AB, 070-999 62 64 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT00540/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/22/20010222BIT00540/bit0002.pdf