Wise Group AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 september 2007

Finansiell utveckling januari-september 2007
• Nettoomsättningen steg med 25 procent till 49,2 Mkr (39,4)
• Omsättningen proforma, med K2 Search från 1 jan, steg med 72 procent till 67,7 Mkr
• Rörelseresultatet förbättrades till -4,2 Mkr (-5,5)
• Rörelseresultatet proforma, med K2 Search från 1 jan, förbättrades kraftigt till -0,8 Mkr
• Resultat före skatt förbättrades till -4,8 Mkr (-6,0),
• Resultat per aktie uppgick till -0,04 kr (-0,09)
• Likvida medel uppgick till 5,8 Mkr (0,6)

Viktiga händelser under tredje kvartalet
• I juli förvärvades rekryteringsföretaget K2 Search för 24,8 Mkr
• Arbetet med att affärsmässigt och organisatoriskt integrera K2 inleddes

Viktiga händelser efter kvartalets slut
• Wise skapade ett nytt affärsområde Wise Professionals, för bemanning och annonserad rekrytering.
• K2 Search tecknade ramavtal med El-Giganten för rekrytering av varuhuschefer

VD Marika Philipson: Nu vänder det

Jag tvingas på nytt konstatera ett förlustkvartal för Wise. Det känns naturligtvis trist, men nu märker vi äntligen att vidtagna åtgärder börjar ge resultat. Dessutom har köpet av K2 Search överträffat alla våra förväntningar hittills. Men först till problemen och hur vi attackerar dessa.

Våren var riktigt intensiv med stora kostnadsnedskärningar och jag anser nu att vi uppnått full kontroll på kostnaderna. Men självklart ser vi hela tiden över dessa för att ständigt finna de bästa lösningarna.
Vår största kostnad är personalen och vi har för närvarande inga projekt som kräver betydande ekonomiska resurser. Wise har nu en extremt slimmad organisation som helt och fullt kan fokusera på uppgifter som direkt eller indirekt leder till ökande intäkter för bolaget.

Under tredje kvartalet har omstruktureringen fortsatt. Vi har sagt upp hyreskontrakt och vi har omförhandlat oförmånliga kontrakt både inom administrationen och för underkonsulter. Vår nya plattform för våra OnLine-tjänster såsom HR Portalen har tagits i drift efter många störande moment, extra utvecklingsarbete och ökade kostnader.
Jag känner nu att vi har de flesta av bolagets stora problem bakom oss men naturligtvis finns det mycket vi fortfarande kan förbättra.
Under årets sista del ska vi utveckla det nystartade bemannings och rekryteringsföretaget Wise Professionals Efter bara några veckor ser det riktigt lovande ut, vidare ska vi öka vår närvaro i Göteborg och Malmö där efterfrågan på Wise tjänster visat sig vara större än väntat.

Att vi är på rätt väg märker vi tydligt. De fyra affärsområden som nu finns inom Wise Group är både bemannade och produktifierade för att möta marknaden med färdiga erbjudanden. Vår organisation som nu finns i Stockholm, Göteborg och Malmö har ett starkt fokus på kundmöten för att få chansen att presentera våra tjänster och produkter.

Köpet av rekryteringsföretaget K2 Search har i alla delar varit framgångsrikt och vi ser möjligheter till stora synergier. Integreringen av K2 har varit smidig och Wise har redan dragit nytta av K2s starka säljfokus. Dessutom har vi haft möjlighet att erbjuda våra kunder K2s tjänster och Wise tjänster till K2s kunder. K2s verksamhet kommer även fortsättningsvis att drivas under eget varumärke men administrationen kommer att samordnas.

Även inom vart och ett av våra fyra affärsområden märks ett betydligt tuffare fokus på försäljning och lönsamhet. Vi har nu ett uttalat och klart mål: Vi ska under sista kvartalet omsätta 25 miljoner kr. Målet är utmanande men inte omöjligt vilket oktobersiffrorna visar. Årets sista kvartal ska också ge svarta siffror och ett uttalat fokus för mig och ledningen är att nå stabil och varaktig lönsamhet under kommande 12-månadersperiod, Jag är övertygad om att vi lyckas med det.

Hälsningar

Marika Philipson