Metronome Film & Television blir stor ägare i Witit

Report this content

Metronome Film & Television blir stor ägare i Witit Mellan Witit och Metronome Film & Television har träffats en överenskommelse om ett utökat samarbete och delägarskap. Metronome blir tredjedelsägare i Witit genom en serie emissioner kopplade till internationella försäljningsresultat av Internet- och TV-spelet Million Mind. De båda bolagen har tidigare haft ett utvecklat samarbete kring produkten Million Mind genom samägande av TV-rättigheterna och genom att Metronomes TV-producerande dotterbolag Meter Film & Television AB utvecklar frågedatabasen för spelet. Nu har bolagen beslutat att utöka samarbetet och att Metronome genom nyemissioner förvärvar upp till en tredjedel av aktierna i Witit. Bolagen ska också samarbeta så att Witits behov av fortsatta utvecklingspengar ska vara tillgodosett fram till marknadssättningen av Million Mind i ett Skandinaviskt land. Metronome ägs av norska Schibsted A/S (65%) och holländska Endemol Entertainment B.V. (35%). Schibsted A/S är en av Nordens största mediakoncerner med intressen i svenska och norska dags- och kvällstidningar, förlagsverksamhet, television och IT. Endemol Entertainment B.V. är ett av Europas mest framgångsrika företag inom TV- underhållning. Många av de stora underhållningsprogram som vi ser här i Sverige har utvecklats och förädlats inom Endemol-gruppen som omfattar produktionsbolag i ett 20-tal länder. Genom Metronomes delägarskap kommer Witit att få tillgång till viktig know-how och ett världsomspännande försäljnings- och marknadsföringsnät för bolagets produkter. Million Mind är den första i en serie av interaktiva spel och tävlingar som kommer att marknadssättas med utnyttjande av den nya digitala tekniken. Önskas ytterligare information, vänligen kontakta: Christer Swahn, 08 - 744 00 80 eller Fredrik Boreström, 08 - 459 73 44 Witit AB Metronome Film & Television AB christer.swahn@witit.se fredrik.borestrom@metronome.se www.witit.se www.metronome.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/28/20010928BIT01120/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/28/20010928BIT01120/bit0002.pdf