Caran förvärvar bolag i England

Report this content

CARAN FÖRVÄRVAR BOLAG I ENGLAND Caran har förvärvat TC Design i England. Caran, som främst arbetar med produktutveckling för fordonsindustrin, förstärker därmed sin bas för att ta hem fler internationella affärer, en marknad där de i dag utlandsägda koncernerna Volvo/Ford, Saab/GM verkar i ännu högre grad än tidigare. - Genom detta förvärv stärker vi oss ytterligare som ledande leverantör av tjänster inom fordonsdesign och fordonsutveckling. Vi har i dag via bolaget Caran cirka 500 medarbetare inom fordonsindustrin i Sverige med uppdrag hos alla fyra tillverkarna och ett flertal underleverantörer, säger Håkan Frick som är ansvarig för affärsområde Total Design inom WM- data. WM-datas affärsområde Total Design, där Caran ingår har, förvärvat det brittiska designföretaget TC Design Ltd. Affären omfattar cirka 35 medarbetare och ger ett flertal nya kunder inom främst fordonsindustrin och dess underleverantörer i UK och Tyskland. TC Design Ltd startade verksamheten 1994 och har över åren byggt upp verksamheten med fokus på inredningar inom fordonsindustrin. Exempel på kunder är Volvo Car, Lotus, Rover samt underleverantören Sommer-Allibert, världsledande inom inredningsdesign. Omsättningen under år 2000 uppgick till cirka 38 MSEK med bra resultat. - Efter förvärvet av TC Design har vi totalt cirka 100 konsulter i internationella uppdrag med tonvikt på Tyskland, UK och USA. Det är viktigt att vi internationaliserar vår affär och tar de möjligheter som följer av att svensk fordonsindustri numera ingår i internationella koncerner som Ford, GM och VW, säger Håkan Frick, ansvarig för affärsområde Total Design. För ytterligare information, kontakta: Håkan Frick, affärsområdesansvarig Total Design, 031-335 36 90 Caran ingår i WM-datas affärsområde Total Design, med fokus på produktutveckling och varumärkesbyggnad. Med Total Design som ledstjärna kan vi ansvara för hela utvecklingsprocessen, från idé till färdig produkt. Vi är drygt 1 000 kompetenta och innovativa konsulter med världen som arbetsfält. WM-data är ett av Nordens ledande IT-företag. Omsättningen uppgick 1999 till 12 720 miljoner kronor och antalet medarbetare är cirka 8 500. WM-datas affärsidé är att leverera kundnytta genom kompletta IT- relaterade tjänster. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/01/17/20010117BIT00370/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/01/17/20010117BIT00370/bit0002.pdf