Nytt Caran-patent ger sjungande bilruta

Report this content

WM-dataägda teknikkonsulten Caran har patenterat en teknik som gör bilens ljudanläggning "osynlig". Genom att använda bilens bakruta som bashögtalare blir ljudet renare och man slipper en rad komponenter i ljudsystemet. Den patenterade tekniken kommer från Carans spjutspetsbolag A2 Acoustics AB.

Grundidén är enkel. Genom att ersätta högtalarnas membran med glaset i bilrutan, försvinner behovet av utrymmeskrävande och tunga högtalare. Hemligheten är den piezoelektriska aktivator som får glaset att vibrera på ett kontrollerat sätt, och med så hög noggrannhet att ljudkvalliteten blir den bästa. "Tekniken är ny men har egentligen lämnat det rena utvecklingsstadiet", säger Urban Emborg, VD för A2 Acoustics. " Det vi gör nu är att utveckla applikationer som kan ge bilindustrin tillgång till färdiga komponenter med höga prestanda till bra priser.” Carans nära relationer med Volvo och Saab är välkända men även tyska tillverkare har redan visat stort intresse. Hittills har tekniken varit ganska dyrbar men nu har en nyckelkomponent börjat massproduceras. Det är den piezoelektriska ljudalstraren som hittat en användning i bränslepumpar och därmed kan tillverkas i mycket stora volymer. Carans A2 Acoustics har med detta sju godkända patent inom akustikområdet. Dessutom ligger 16 ansökningar på patentverkets bord. A2 Acoustics är en avknoppning från Saab Aerospace. Caran äger 60% och Saab resterande 40. Verksamheten är helt fokuserad på industriell akustik och ljuddesign. "Allt började egentligen med den aktiva bullerdämpningen i trafikflygplanen Saab 2000 och 340", säger Urban Emborg " men att kontrollera ljud är inte bara att dämpa buller. Det kan också vara att få olika apparater att låta på rätt sätt, eller att en maskin ger rätt ljud som feedback till en användare eller operatör. Säkerhet och ergonomi är också en fråga om ljud ibland". Carans specialområde är industriell produktutveckling med design, funktion och processutveckling som hörnstenar. Totalt finns närmare 1000 medarbetare runt om i Sverige oftast nära de största kunderna. Företaget bildades i Göteborg i mitten av 1980-talet och är sedan 1999 en del av WM-data-koncernen. Caran växer stabilt både inom fordonsteknik och inom andra specialområden. En ökande andel designuppdrag och uppdrag att utveckla kompletta produkter bildar ryggraden i tillväxten. För ytterligare information kontakta: Urban Emborg, VD A2 Acoustics AB, tel 013-290 362 mobil: 0733-98 90 62 Svante Boström, Divisionsansvarig, Caran Automotive tel: 031-761 1180 mobil: 0733-98 90 60 Jennie Strömstedt, Presskontakt Caran, tel 031-761 1032 mobil: 0733-98 95 27