“Kom igen nu techbranschen, hur svårt ska det vara? Det är dags att ta nästa steg.”

Report this content

När Women in Tech Sweden den 13 maj arrangerar Nordens största teknikkonferens för kvinnor står karriärutveckling och viljan att vara med och utveckla branschen högst på agendan. Temat Level up! manar till ständig utveckling, både inom bolagen och för enskilda personer.

Teknikbranschen skulle kunna vara den mest jämställda sektorn om fler bolag på allvar fattade beslut om att driva förändringen och inte ge sig förrän man uppnått sina mål. Förutsättningarna finns, kunskapen om att bättre jämställdhet leder till bättre resultat likaså. Vad som saknas är ägar- och styrelsebeslut kring att uppnå målen.

- Vilka andra affärskritiska utmaningar skulle den smartaste branschen behandla lika nonchalant som frågan om mångfald och jämställdhet? Frågan är utmanande ställd, men faktum är att kompetensförsörjningen till tekniska roller redan är ett problem och bilden av vad en utvecklare eller ingenjör är måste breddas, säger Elin Eriksson, Director för Women in Tech Sweden.

Branschorganisationen TechSveriges rapport ‘IT-kompetensbristen’ pekar på ett förväntat underskott på 70 000 personer år 2024 om inte kraftfulla åtgärder vidtas. Det blir inte tydligare än så här. Det saknas folk i Sveriges nya basindustri. Och det är bråttom att öka poolen av talanger. Vi hinner inte vänta på de nybakade studenterna, vi även måste tackla utbildning, omskolning, kunskapsutveckling och lärande på ett nytt sätt.

- Utöver inflödet till branschen har vi också ett jobb att göra för att stoppa utflödet. De kvinnor som redan är i techbranschen behövs, och behöver förutsättningar för att stanna kvar. Vad vi kan bidra med från Women in Tech är att fortsätta sätta strålkastarljuset på förebilder och öppna upp fler vägar till ett större nätverk, säger Elin Eriksson

Med konferensen i maj understryker Women in Tech vikten av ett livslångt personligt lärande. Att våga byta spår, lära nytt och sätta sin egen personliga vision kring nästa steg.

Men det är ju svårt att hitta kompetensen, och inte minst kvinnor till rollerna?
- Det är svårt men inte omöjligt, och det bevisas varje dag av våra partners och hur de arbetar med att bygga bättre team, med högre kvarstannandegrad, mer inkluderande ledarskap och tydliga värderingar. Några råd på vägen är: gör hemläxan. Jämställda arbetsplatser skapar inte sig själva, de byggs från flera håll samtidigt. Med ägardirektiv, styrelsebeslut, ledningsgruppsfokus och i de dagliga besluten kring rekrytering och annonsering. En sund arbetsplatskultur betyder att fler kvinnor stannar längre. Och ju bättre mångfald du har i teamen, desto enklare är det att fortsätta bygga fler hållbara team. Det blir en positiv spiral.

Årets tema är “Level up”
Paulina Modlitba som är programansvarig för #WITswe2022 beskriver temat:

- När vi kliver in i ännu ett år färgat av pandemin och klimatutmaningarna, behöver vi nya horisonter mer än någonsin. Nu är det dags att resa sig över uttjatade plattityder och ursäkter som att “det inte finns kvinnor inom tech” och istället gör faktisk skillnad. Aldrig tidigare har det funnits bättre möjligheter än nu att driva förändring till det bättre. Vår gemensamma framtid behöver hållbar, målmedveten och humanistisk innovation, och för att den resan ska vara möjlig behövs många olika kompetenser och perspektiv.

Konferensen #WITswe2022 med temat Level Up! fokuserar på just det. Hur vi alla kan ta eget och gemensamt ansvar för en bättre framtid. På scen kommer vi få se bland andra 18-åriga Wilma Emanuelsson, som kodat sedan sjuårsåldern och nu utvecklat iTrack Reading - en tjänst som hjälper människor med lässvårigheter; Anya Ernest, Business Designer på elbilsbolaget Polestar; Brie Code, en kanadensisk entreprenör och programmerare som utvecklar en helt ny, mer empatisk och medkännande, form av människa-dator-interaktion i sitt AI-bolag TRU LUV; Adriana Knouf, Founding Facilitator på tranxxeno lab, ett konstnärligt forskningslabb som utforskar bl a rymdkonst, drönare, queer- och transfuturism, maskininlärning och övervakning; och Nargis Rahimi, medgrundare av den globala health tech-organisationen Shifo Foundation och strategisk rådgivare i “Immunization and surveillance data” hos WHO.

Biljetterna är gratis och släpps den 6 april
- Dyra biljetter får inte vara ett hinder för den som är nyfiken på att komma in i branschen. Vi är så stolta över att ha närmare 30 av Sveriges mest intressanta och framåtlutade teknikföretag som våra partners som med sitt stöd gör det möjligt för oss att fortsätta erbjuda 2 500 biljetter till våra medlemmar helt gratis, säger Åsa Johansen, Women in Techs kommunikationschef

Det fullständiga programmet för årets konferens kommer att publiceras på womenintech.se och biljetterna släpps den 6 april kl 12.00. Intresset för att få en biljett är stort och platserna brukar bli fullbokade på bara ett par minuter efter biljettsläppet.

Main partners Women in Tech 2022:
Accenture, EY och Volvo Cars

Co-creating Partners Women in Tech 2022:
ATG, Electrolux, HiQ, ICA Gruppen, Kindred Group, Salesforce, Scania, Schibsted, Sigma, Swedbank, Tele2, och TietoEVRY.

Supporting Partners Women in Tech 2022:
Amazon Web Services, Axians, Bonnier News, Ericsson, IF, Knowit, Hemnet, Nasdaq, NENT Group/Viaplay, SAP, SAS Institute, D-congress, Tobii och Visma.

Programmet för #WITswe2022 är under utveckling; detaljer om talare och breakout sessions kommer att publiceras på womenintech.se.

För mer information:
Women in Tech:s hemsida: womenintech.se
Följ händelserna i sociala medier via #WITswe2022

WITswe2022

Kontakt:
Elin Eriksson, Director
elinmaria.eriksson@gmail.com +46706388016

Åsa Johansen, PR & Communications Director
asa.johansen@gmail.com +46706235566

Paulina Modlitba, Program Director
paulina.modlitba@gmail.com +46702075096

Women in Tech började som ett event på Internationella kvinnodagen 2014. Sedan dess har Women in Tech vuxit till en gemenskap, en plattform och en rörelse. Målet för Women in Tech är att inspirera kvinnor att välja en karriär inom media och teknik - och att få de som redan är i branschen att stanna kvar - genom att tillhandahålla nätverk, förebilder och erfarenhet från framgångsrika personer från både företags- och entreprenörsvärlden. Detta görs bland annat genom en årlig konferens, och andra nätverks- och föreläsningsevent. Women in Tech Sweden välkomnar människor av alla kön, vi behöver arbeta sida vid sida för att skapa förändring.

Huvudpartners för Women in Tech Sweden 2022 är Accenture, EY och Volvo Cars.

Taggar: