Wonderboo Holding AB offentliggör bokslutskommuniké för 2023

Report this content

Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) publicerar idag, den 3 april 2024 bokslutskommuniké för 2023. Detta är den första bokslutskommunikén som avlämnas för moderbolaget och koncernen som bildades 26 maj 2023.

Styrelsen och verkställande direktören för Wonderboo Holding AB avger härmed bokslutskommuniké för perioden 1 januari till 31 december 2023. Detta är den första bokslutskommunikén som avlämnas för moderbolaget och koncernen som bildades 26 maj 2023.

Finansiell översikt i sammandrag

Koncernen 1 juni – 31 december 2023

Nettoomsättningen 163 TSEK

Rörelseresultatet -1 185 TSEK

Periodens resultat -1 287 TSEK

Resultat per aktie -0,33 SEK

Likvida medel, utgående 80 TSEK

Moderbolaget, 1 januari – 31 december 2023

Nettoomsättningen 0 TSEK (0 TSEK)

Rörelseresultatet -142 TSEK (-31 TSEK)

Periodens resultat -205 (-31 TSEK)

Resultat per aktie -0,05 (0,0)

Likvida medel, utgående 50 TSEK (106 TSEK)

Nyckeltal

Koncernen, 1 juni – 31 december Moderbolaget, 1 januari – 31 december
Nettoomsättning 163 KSEK Nettoomsättning 0 TSEK
Rörelseresultat -1 185 TSEK Rörelseresultat -142 TSEK
Resultat -1 287 TSEK Resultat -205 TSEK
Kassaflöde 13 TSEK Kassaflöde -56 TSEK
Balansomslutning 4 207 TSEK Balansomslutning 22 511 TSEK
Soliditet (%) 21,1 Soliditet (%) 89,2

Väsentliga händelser under perioden

•           Wonderboo Holding slutför förvärvet av Wonderboo AB och koncernen bildas i juni.

•             Wonderboo AB lanserar den nya produktlinjen och startar försäljningen i april.

•             Wonderboo inleder noteringsprocessen hos Nordic Growth Market, Nordic SME (NGM) och erhåller preliminärt besked om godkänd ansökan i september.

Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång

•             Styrelsen beslutar den 26 mars om att genomföra en företrädesemission i syfte att ta in kapital för att säkerställa bolagets finansiella fortlevnadsförmåga. En del av emissionslikviden öronmärks till marknadsföringsaktiviteter som ska hjälpa bolaget att åter bli välkänd på marknaden och öka försäljningen.

•             Wonderboo avser att fullfölja noteringen hos NGM och skickar in slutlig ansökan under våren 2024.

VD har ordet

Wonderboo AB är ett företag med en lång historia som nu ingår som det verksamhetsdrivande bolaget i koncernen, Wonderboo Holding AB. Företaget grundades 2014 av Magnus och Björn Rosengren med målet att skapa världens bästa hundmat. Magnus hade nyligen skaffat en hund som tyvärr led av olika allergier och överkänsligheter och började därför sätta sig in i hur hundmatsbranschen fungerar och vad de olika aktörerna faktiskt har i sina produkter. Resultatet av undersökningen var chockerande där majoriteten av alla stora varumärken innehöll billiga ingredienser av otroligt låg kvalitet. Som exempel ersattes kött med benmjöl och andra torra pulver från okända djurarter och många saknade även viktiga beståndsdelar som grönsaker och bär för att ge hundarna komplett näring.

Jag anslöt mig till Wonderboo 2021 och bestämde mig för att analysera företaget och marknaden i hopp om att hitta vägar till att göra oss mer vinstdrivande för våra ägare utan att tumma en centimeter på produktens kvalitet. Jag besökte alla stora fabriker i Europa och höll möten med ledande nutritionister världen över i hopp om att kunna förbättra produkterna än mer. Efter månader av research hittade jag den enda aktören i Europa kapabel att producera en produkt enligt Wonderboos standard, till bra pris och en otroligt hög kvalitet. Tillsammans utvecklade vi nya recept på helt unika produkter som saknas på marknaden idag. Vi designade om samtliga förpackningar och bildspråk för företaget och gav det en mer förstklassig känsla.

Idag är Wonderboo helt unikt på marknaden. Vi erbjuder mat av absolut högsta kvalitet till hundar av alla storlekar och raser till ett pris som konkurrerar med det mest välkända namnen på marknaden idag. Vi har försäljning via vår egen e-handel, där våra kunder kan välja att prenumerera på sin hundmat och få den levererad hem till sin dörr inom det tidsspann de själva väljer. Vi har en hög konverteringshastighet samt över 25 procent återkommande kunder. Vi attraherar varje dag nya återförsäljare världen över och gör allt detta med en vinstmarginal på 40–70 procent. Därutöver har våra sociala medier attraherat över 15 000 följare och ökar varje dag.

Marknaden för hundmat är inte samma som den var för 10–20 år sedan. Majoriteten av hundägare ser idag sin hund som en familjemedlem, mer än bara ett husdjur. Detta har lett till att fler och fler visar ett stort intresse för att hunden ska få lika bra mat som de själva äter och är villiga att spendera större summor för att försäkra sig om det. Jag är övertygad om att Wonderboo är produkten som kommer att möta den ökade efterfrågan då vi delar samma värderingar som våra kunder, kvalitet, enkelhet och bra priser!

2023 präglades av ett omstartsarbete efter att bolaget hade från sent 2022 till början av 2023 arbetat intensivt med att ta fram en ny hållbar produktlinje och hitta en producent med tillräcklig kapacitet och samma höga kvalitet som Wonderboo står för. I april 2023 erhöll den första leveransen av vår nya produktlinje från vår nya producent. Arbetet har sedan dess gått ut på att nylansera produkten och synas på marknaden och tillgängliggöra den för återförsäljare och konsumenter. Responsen från kunder som provat är genomgående positiv och majoriteten av de som provar stannar kvar hos Wonderboo. Jag är nu övertygad om att vi har en produkt som är uppskattad av kunderna och som håller den höga kvalitet Wonderboo alltid har eftersträvat!

Det är med denna stolthet och framtidstro som vi nu tar steget mot att noteras på NGM Nordic SME. Noteringen får ses som ett kvitto på de första utvecklande tio åren i Bolagets historia och produktutveckling samt som ett avstamp mot en spännande framtid präglad av tillväxt och ytterligare expansion både i Sverige och utomlands.

Jag har inga tvivel om att Wonderboo kommer vara ett hushållsnamn inom en kort framtid om vi bara fortsätter att fokusera på att erbjuda våra älskade kunder det absolut bästa som går att producera.

Jag ser med tillförsikt fram emot en ljus och spännande framtid för Wonderboo med många unika, högkvalitativa och goda produkter för människans bästa vän!

Alexander Duimovich,

VD, Wonderboo Holding

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD på Wonderboo AB
alexander@wonderboo.com
+46 70 774 42 41

Om Wonderboo Holding AB

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

Mer info på https://wonderboo.com/