Bokslutskommuniké Januari - December 2022

Oktober – december 2022

• EBITDA uppgick till 0,8 MSEK (4,9).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 10,3 MSEK (11,5).

• Resultat efter finansnetto uppgick till 0,4 MSEK (4,6).

• Resultat efter skatt uppgick till 0,3 MSEK (3,9).

• Resultat per aktie uppgick till 0,07 SEK (0,89).

Januari – december 2022

• EBITDA uppgick till 4,1 MSEK (11,5).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -3,7 MSEK (9,4).

• Resultat efter finansnetto uppgick till 2,8 MSEK (10,1).

• Resultat efter skatt uppgick till 2,0 MSEK (9,4).

• Resultat per aktie uppgick till 0,45 SEK (2,13).

• Styrelsen föreslår att utdelning om 0,45 SEK per aktie lämnas för verksamhetsåret 2022.

Under Q4 2022 minskade omsättningen med 27 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Jämförbar om- sättning minskade med 25 % och landade på ungefär samma nivå som för Q4 2019 och Q4 2020. Att vi tappar mot Q4 2021 beror dels på ett väldigt starkt jämförelsekvartal dels på en för närvarande väldigt utmanande konsument- marknad, inte minst inom de segment där WTG verkar. Enligt E-barometern för Q3 2022 tappade ”Barnartiklar och leksaker” 27 % jämfört med samma period 2021. Många aktörer i branschen har stora problem just nu och inköpsstopp har varit vardag hos flera av våra kunder. Det går i media att läsa om flera rekonstruktioner och konkurser i branschen.

I denna utmanande marknad har vi ändå manövrerat rimligt bra även om vi självklart inte är nöjda med att nu vara tillbaka på samma omsättning som för 2019 och 2020.

EBITDA för kvartalet uppgick till 0,8 MSEK (4,9 MSEK). Bruttomarginalen fortsätter pressa lönsamheten. Detta beror framför allt på de extrema sjöfraktpriser som rådde under föregående år. Vi räknar med att bruttomarginalen successivt normaliseras under 2023. De investeringar i nya digitala varumärkesplattformar och e-handelslösningar för B2B och B2C, som vi tidigare har berättat om, belastar det fjärde kvartalet med nästan 1 MSEK i kostnader. Under våren kommer vi successivt börja använda de nya IT-lösningarna i vår dagliga verksamhet, något vi ser mycket fram emot. Under året är tanken att vi också ska lansera ett nytt eget varumärke riktat mot baby. De nya IT-lösningarna ska såklart hjälpa till att på ett bra sätt marknadsföra och sälja befintliga och nya varumärken till våra kunder.

Vi kommer under våren flytta vårt lager till extern part vilket kommer innebära snabbare leveranser och dessutom skapa flexibilitet. Viktigast är dock att vi genom detta skapar möjlighet att växa. Huvudkontoret kommer samtidigt att flytta till centrala Jönköping. Flytt av lager och huvudkontor kommer belasta resultatet under våren.

Det blir förhoppningsvis tydligt för alla som läser detta VD-ord att WTG för närvarande investerar för tillväxt. Sam- tidigt som många i branschen har uppenbara problem flyttar vi fram positionerna. Vår tro är att när väl marknaden vänder kommer vi ha en bra position för tillväxt.

Det är svårt att ha en tydlig uppfattning om de kommande kvartalen. Konsumentmarknaden är fortsatt svag och brut- tomarginalen kommer vara lägre än normalt under åtminstone inledningen av 2023. Långsiktigt är vi dock övertygade om att vi har goda förutsättningar att uppnå våra finansiella mål, vilka är:

• Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10 %

• Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10 %

• Soliditet på minst 40 %

• Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30–70 % av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation

Styrelsen föreslår en utdelning på 0,45 kr/aktie (1,40 kr/aktie) för räkenskapsåret 2022, vilket motsvarar 100 % av vinsten efter skatt. Förslaget ges mot bakgrund av bolagets goda likviditetssituation samt att vinst per aktie för 2022 är belastat med kostnader av engångskaraktär.