Wonderful Times Group Delårsrapport April – Juni 2024

April – juni 2024

• EBITDA uppgick till -1,0 MSEK (-0,3).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -3,8 MSEK (-3,1).

• Resultat efter finansnetto uppgick till -1,0 MSEK (-0,6).

• Resultat efter skatt uppgick till -0,8 MSEK (0,6).

• Resultat per aktie uppgick till -0,17 SEK (-0,13).

Januari – juni 2024

• EBITDA uppgick till -0,5 MSEK (-1,0).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till 0,0 MSEK (-1,4).

• Resultat efter finansnetto uppgick till -0,5 MSEK (-1,6)

• Resultat efter skatt uppgick till -0,4 MSEK (-1,4).

• Resultat per aktie uppgick till -0,09 SEK (-0,31).

Omsättningen under det andra kvartalet 2024 minskade med 8% jämfört med samma period föregående år. Marknaden för barn- och babyprodukter, leksaker och spel är fortsatt utmanande. Många av våra kunder har det tufft. Det säljarbete vi gjort under våren har resulterat i ökad orderingång. Vi är därför, trots en tuff vår, något optimistiska inför det alltid mer viktiga andra halvåret. De satsningar vi gjort under lågkonjunkturen skapar förutsättningar för långsiktig tillväxt i WTG.

EBITDA för kvartalet uppgick till -1,0 MSEK (-0,3 MSEK). Bruttomarginalen utvecklas åt rätt håll men de extra kost- nader vi har i år för nyanställda tynger så klart resultatet så länge inte omsättningen tar fart.

WTG har en stark balansräkning med räntebärande nettotillgångar på 4,3 MSEK (2,2 MSEK) vid utgången av peri- oden.

Som vi tidigare sagt så kommer fullt fokus under 2024 att vara på sälj och marknad. Nyanställningar inom sälj och marknad har gjorts under våren. Ett antal nya spännande kunder är på väg in, men för att få till ett riktigt bra driv i försäljningen måste slutkundsmarknaden börja tina upp. När det sker vet vi tyvärr inte men vi ser långsiktigt bra möj- ligheter till ökad försäljning inom hela vår produktportfölj.

Våra finansiella mål är:

• Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10%
  • Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10%
  • Soliditet på minst 40%
  • Utdelning till aktieägarna ska i normalfallet utgöra 30-70% av vinsten efter skatt men med beaktande av bolagets likviditetssituation