Wonderful Times Group Delårsrapport Januari – September 2022

Juli – september 2022

• EBITDA uppgick till 1,3 MSEK (3,8).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -7,5 MSEK (-1,3).

• Resultat efter finansnetto uppgick till 0,9 MSEK (3,5).

• Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (3,5).

• Resultat per aktie uppgick till 0,15 SEK (0,79).

Januari – september 2022

• EBITDA uppgick till 3,3 MSEK (6,6).

• Kassaflöde efter rörelsekapitalförändringar uppgick till -14,0 MSEK (-2,1).

• Resultat efter finansnetto uppgick till 2,3 MSEK (5,5).

• Resultat efter skatt uppgick till 1,7 MSEK (5,5).

• Resultat per aktie uppgick till 0,38 SEK (1,25).

Under Q3 2022 minskade omsättningen med 13 % jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Jämförbar om- sättning minskade med 10 % men trots tappet är det den näst bästa för ett Q3, bara slaget av föregående års starka siffror. Det är fortsatt sällskapsspel som tappar, från mycket höga nivåer, medan övriga produktgrupper är på samma nivå som föregående år. Hösten har varit tuff för branschen, inte minst för e-handlarna, med flera konkurser och rekon- struktioner. Vi har inga utestående fordringar mot något av de hittills drabbade företagen. WTG har klarat sig relativt sett väl på en besvärlig marknad.

EBITDA för kvartalet uppgick till 1,3 MSEK (3,8 MSEK). De investeringar i nya digitala varumärkesplattformar och e-handelslösningar för B2B och B2C, som vi pratade om i föregående rapport, belastar resultatet med nästan 1 MSEK under kvartalet. Ungefär 1 MSEK kvarstår i kostnader där den absoluta merparten kommer belasta resultatet för Q4. Den lägre bruttomarginalen beror nästan enbart på de extremt mycket högre kostnaderna för sjöfrakt under de senaste 12 månaderna. Kontinuerliga prisjusteringar görs för att kompensera för högre fraktkostnader. Blickar vi framåt så är fraktkostnaderna nu nere på i stort sett normala nivåer vilket bådar gott för framtiden. Precis som vi sa i föregående rapport finns det dock en tröghet i systemet. Förutom kraftigt ökade kostnader för frakt, som nu gått tillbaka till mer normala nivåer, har vi ännu inte upplevt några materiella prishöjningar i våra leverantörskanaler drivna av allmän infla- tion, energipriser eller valutafluktuationer.

Vad gäller Q4 så blir det utmanande, att i nuvarande marknad, matcha föregående års rekordstarka försäljning. I ett större perspektiv så är 2022 ett år då vi bygger för framtiden med satsningar på bland annat IT, personal och lager. Dessa satsningar belastar resultatet i år men vi är övertygade om att vi kommer få igen detta i framtida tillväxt.

Vi ser positivt på framtiden och långsiktigt är vi övertygade om att vi har goda förutsättningar att uppnå våra finansiella mål, vilka är:

• Genomsnittlig årlig försäljningstillväxt på 10 %

• Långsiktig EBITDA-marginal ska uppgå till minst 10 %