Wonderware går nu kraftfulllt in i sektorn industridatorer

Report this content

Wonderwares nya Box PC och Thin Client Computer är avsedda att avlösa traditionella operatörspaneler och datorer med slutna styrsystem

Wonderware, ledande leverantör av standardprogramvara för styrning och integration av processystem och ERP för tillverkningsföretag, bygger nu även ut sin egen linje av industridatorer, så att kunderna kan köpa paketlösningar med både maskinvara och programvara från företaget. Wonderware har länge sålt maskinvara som Panel PC (”Tablets”), men det är först nu man på allvar går in i sektorn industridatorer i Sverige. ”Vi märker en stigande efterfrågan från våra kunder, de vill gärna ha Wonderware som totalleverantör. Hittills har vi främst levererat vår egen programvara som sedan har körts på andras – ofta våra konkurrenters – maskinvara. Våra nya industridatorer är enkla att implementera och mycket konkurrenskraftiga i pris. Självklart levereras de med vårt uppskattade HMI-gränssnitt InTouch som standard”, förklarar Christopher Ashworth, VD för Wonderware Scandinavia. Industridatorer liknar inte de datorer vi är vana vid på kontoret eller hemma. De placeras ofta undanskymt i anonyma bås som tål stötar och den hårda belastning som kan förekomma på en anläggning. Dessutom läggs extra fokus på blixtsnabb start, hög driftssäkerhet och möjlighet till fjärrstyrning. Så är också fallet med Wonderwares två nya produkter, Thin Client Computer och Box PC. Båda är avsedda att ersätta de många datorer och operatörspaneler som finns ute på anläggningar som fortfarande kör med egna, slutna styrsystem. Wonderwares industridatorer är dessutom robusta och utan rörliga mekaniska delar som t.ex. fläktar som kan påverka driftssäkerheten. Wonderwares Box PC levereras i en dammtätt kapsling och stöder de flesta skärmar och displayer. Det går också att placera datorn i en annan lokal än skärm eller operatörspanel. Som standard levereras maskinen med Wonderware InTouch MMI-programvara och ActiveFactory analysprogramvara. Wonderware Box PC är lätt att anpassa till befintliga fabrikssystem. Den är förberedd för Invensys avancerade utvecklingsprogramvara ArchestrA* och kan därför ingå som en del av ett distribuerat applikationsservernätverk. Box PC kan t.ex. fungera som arbetsstation för visualisering, övervakning och kontroll av processer och maskiner. Wonderwares andra hårdvarunyhet, Thin Client Computer, är en liten och ekonomiskt attraktiv pc-lösning för klient-/serverarkitektur, som används som terminal tillsammans med Wonderwares programvara InTouch. Datorn kan levereras med Microsoft Windows CE förinstallerat, men är också kompatibel med ThinManager-programvara från ACP. Wonderwares Thin Client Computer levereras som standard med en InTouch-licens. Detta möjliggör att man snabbt kommer igång med uppstarten av systemet. * ArchestrA är en integrerad utvecklingsmiljö som har utvecklats av Wonderwares moderbolag Invensys. ArchestrA sparar tid och pengar när ny automation på en anläggning ska införas, och programvaran ger en enhetlig miljö för visualisering, fabrikshistorik, kommunikation med externa enheter och integration av tillämpningar. För ytterligare information kontakta: Christopher Ashworth, VD Wonderware Scandinavia, Telefon +45 44 88 56 96, e-post: Christopher.ashworth@wonderware.com eller Helen Lindros, marketing Wonderware Scandinavia, Telefon 08-594 635 14, e-post: Helen.lindros@wonderware.com eller Sven-Inge Gullstrand, sales Wonderware Scandinavia, Telefon 08-594 635 12, e-post: sven-inge.gullstrand@wonderware.com