• Woola/

9 av 10 har inte koll på om de förpackningar som de klickar hem är hållbara

Report this content

Det är inte många konsumenter som är medvetna om ifall de förpackningar som de beställer hem är hållbara eller inte. Samtidigt tycker de flesta att det är viktigt att de produkter som de köper online har förpackningar som är gjorda av hållbara material. Det visar en ny Kantar sifo-undersökning som har genomförts på uppdrag av förpackningsbolaget Woola.

Sveriges invånare beställer i snitt hem två e-handelspaket per person och månad, framför allt inom mode, hälsa och sportartiklar. Men 9 av 10 konsumenter har inte koll på om de förpackningar som de får hem är hållbara eller inte. Däremot uppger en ungefär lika stor andel att de tycker att det är viktigt att de förpackningar som de beställer hem består av hållbara material.

- Vi vet att närmare hälften av alla e-handelsförpackningar är gjorda av icke hållbara material som till exempel plast. Därför behöver det här uppmärksammas mer. Genom att öka medvetenheten bland konsumenter ökar pressen på förpackningsbolagen och retailbranschen. Att minska andelen fossilbränslebaserade förpackningar är möjligt om fler använder sin konsumentmakt, säger Anna-Liisa Palatu, vd och medgrundare av Woola.

Undersökningen visar också att för 3 av 4 konsumenter påverkar förpackningens hållbarhet inte deras val av inköp, leverantör eller butik i dagsläget, men majoriteten skulle till och med kunna tänka sig att betala mer för en hållbar förpackning. 3 av 4 tycker däremot att det är svårt att avgöra om de förpackningar som de beställer hem är hållbara eller inte.

- Plasten är mest problematisk och medför framför allt två problem; engångsbruk och beroende av fossila bränslen. Distributionskedjan för plastförpackningar är utformad för att vara linjär. Det dyrbara material som vi tar upp från jorden blir till skräp efter att endast använts en gång. Men alternativ till både plast och andra material finns, det är bara få som vet om det. Till exempel är överbliven ull från bondgårdar som annars skulle slängas, ett mycket slitstarkt material som kan återanvändas flera gånger istället för plast. Idag förstörs över hälften av all ull från svenska bondgårdar. Ett fantastiskt material som kan användas till så mycket annat - till exempel förpackningar, säger Anna-Liisa Palatu.

För mer information och kompletterande statistik, se tillhörande pressunderlag.

• Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Woola.
  • Sammanlagt har data från över 1000 respondenter samlats in och analyserats.
  • Datan har samlats in under maj 2024.
  • Alla resultat är statistiskt säkerställda.

För mer information, kontakta:
Alexandra Vass, presskontakt Woola
alexandra@aderstennorlin.com / +46 (0) 70-771 51 65

Om Woola
Förpackningsbolaget Woola grundades 2020 av Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai och Katrin Kabun. Bolagets målsättning är att halvera användningen av bubbelplast gjord av fossila bränslen till 2030 genom att använda spillull från lokala fårfarmare för att producera förpackningsemballage. Material som annars skulle slängas, men som istället skapar ett hållbart alternativ till plastemballage. Fårull är ett naturligt högteknologiskt material som med dess elasticitet, vattenavstötande och termiska motståndskraft gör det lämpligt som förpackningsmaterial. Förpackningarna tillverkas i Estland och säljs till återförsäljare över hela Europa. Företaget har sitt huvudkontor i Tallinn och har samlat in totalt 5,5 miljoner euro i riskkapitalfinansiering från Metaplanet, Future Ventures, Lemonade Stand och ett antal ängelinvesterare. Woola är B Corp-certifierade och uppfyller mycket höga standarder för prestation, ansvar och transparens avseende miljö och mänskliga rättigheter i hela värdekedjan.