Workation Group tillsätter hållbarhetschef

Report this content

Hållbarhetsfrågor har alltid legat högt på agendan hos Workation Group. Nu tar de nästa steg i sitt pågående hållbarhetsarbete genom rekryteringen av en hållbarhetschef att leda arbetet. Kökschefen Andreas Printz tillträdde rollen med start i januari 2019.

Andreas Printz är ny hållbarhetschef på Workation Group. Foto: Adam Eklund

Andreas har jobbat inom koncernen sedan hösten 2015 och har en gedigen bakgrund i restaurangbranschen. Han har bland annat vunnit kock-OS 2016 som lagledare för Stockholm Culinary Team.

Hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat och jag ser fram emot att ta tag i de här frågorna och driva Workation Groups hållbarhetsarbete framåt. Jag spenderade mina somrar som barn på en bondgård utanför Örebro där jag fick vara med och ta in hö, mata djuren, skörda primörer från odlingarna och laga mat ihop med min familj. Det har gett mig en nära relation till både mat och hållbarhet, och jag ser att kopplingen mellan dessa är stark, säger Andreas Printz, tillträdande hållbarhetschef.

­– Vi har alltid arbetat med hållbarhetsfrågor inom koncernen. Det är en självklarhet för oss att bara köpa in råvaror från lokala gårdar och tillaga maten från grunden i våra kök, utan tillsatser. Nu tar vi ett större helhetsgrepp om hållbarhetsfrågorna och är övertygade om att vi alla måste hjälpas åt för att rädda planeten på de sätt vi kan, säger Johan Eklund, vd Workation Group.

Workation Group har varit tidiga med sitt hållbarhetsarbete och implementerar det i flera led i verksamheten. Görvälns Slott är sedan 2010 ett Svanenmärkt hotell och konferensanläggningen Hufvudsta Gård Mat & Möten fick sin första Svanenmärkning redan 2008. Hotellverksamheten erbjuder hotellgäster endast ekologiska hudvårdsprodukter och i koncernens kök jobbar man aktivt för ett minskat matsvinn.

Under 2019 kommer hållbarhetsarbetet utvidgas och riktas mot sociala hållbarhetsfrågor där värderingar, välmående, arbetsmiljö, jämställdhet och mångfald står i fokus. Ett arbete för att utbilda personalen i hållbart ledarskap är påbörjat och fortlöper under 2020, med mål att all personal inom Workation Group ska utbildas.

För mer information kontakta gärna: Edit Künstlicher, presskontakt för Workation Group på mobil: 070-818 57 00 eller mail: edit@editk.se.

Workation Group består av verksamheterna Görvälns Slott, Hufvudsta Gård Mat & Möten och Workation Palma. Koncernen grundades 1999 och ägs och drivs av Maria och Johan Eklund. Workation är en sammanslagning av orden work och vacation. Det är den ultimata kombinationen av arbete och fritid, där de båda företeelserna oupphörligen slingrar i och ut ur varandra. Vackra miljöer, god och mat och trevligt umgänge är inte motsatsen till arbete – det hör till. Koncentration, tankeverksamhet och givande samtal är inte motsatsen till fritid – det hör till.

Taggar:

Snabbfakta

Hållbarhetsfrågor har alltid legat högt på agendan hos Workation Group. Nu tar de nästa steg i sitt pågående hållbarhetsarbete genom rekryteringen av en hållbarhetschef att leda arbetet. Kökschefen Andreas Printz tillträdde rollen med start i januari 2019.

Citat

– Hållbarhet ligger mig varmt om hjärtat och jag ser fram emot att ta tag i de här frågorna och driva Workation Groups hållbarhetsarbete framåt. Jag spenderade mina somrar som barn på en bondgård utanför Örebro där jag fick vara med och ta in hö, mata djuren, skörda primörer från odlingarna och laga mat ihop med min familj. Det har gett mig en nära relation till både mat och hållbarhet, och jag ser att kopplingen mellan dessa är stark.
Andreas Printz, tillträdande hållbarhetschef
– Vi har alltid arbetat med hållbarhetsfrågor inom koncernen. Det är en självklarhet för oss att bara köpa in råvaror från lokala gårdar och tillaga maten från grunden i våra kök, utan tillsatser. Nu tar vi ett större helhetsgrepp om hållbarhetsfrågorna och är övertygade om att vi alla måste hjälpas åt för att rädda planeten på de sätt vi kan.
Johan Eklund, vd Workation Group