Ungdomar är motiverade och vill visa framfötterna - anställ dem!

Report this content

Ungdomar är motiverade och vill visa framfötterna - anställ dem! Det sade en enig grupp ungdomar, företagare och politiker samt sakkunniga när de träffades för att diskutera ungdomsarbetslösheten under Svenskt Näringslivs WorkShop i Ulricehamn.

Under onsdagskvällen träffades ett trettiotal engagerade ungdomar, företagare, politiker och sakkunniga för att diskutera och hitta kreativa lösningar när det gäller ungdomarnas arbetssituation. WorkShop arrangeras av Svenskt Näringsliv och syftet är att dela åsikter och hitta möjligheter och lösningar när det gäller ungdomsarbetslösheten. Diskussionerna handlade bland annat om vikten av bra utbildning som är nära kopplad till arbetslivet. Många tyckte att praktik och lärlingsutbildningar var bra exempel på detta. - Engagemanget från ungdomarna var fantastiskt, säger Ingela Larsson, från Pratoo AB som samordnar WorkShop. Att faktiskt lyssna på ungdomar som befinner sig i den verkligheten och samtidigt få ta del av företagarnas och politikernas synpunkter var nyttigt. Gruppen diskuterade också sänkta ingångslöner som ett alternativ för att fler ungdomar ska komma in på arbetsmarknaden. Här tyckte vissa att en lägre ingångslön är acceptabel för att få arbetslivserfarenhet och för att få in en fot på arbetsmarknaden. En del ungdomar tyckte även att det var logiskt att en oerfaren medarbetare skulle få lägre lön än den som var erfaren. Huvudsaken, enligt många, var att man såg en utveckling och att man hade möjlighet till en löneökning. Andra var mer skeptiska till lägre ingångslöner då de inte ville se att man undervärderade de kvaliteter som ungdomar har när det gäller motivation, nya kunskaper och nya idéer. Vidare diskuterades även frågan huruvida LAS kan påverka ungdomars möjligheter att komma in och stanna kvar på arbetsmarknaden. Ungdomarna fick också med sig några tips på vägen från de övriga deltagarna. De uppmuntrades att inte vara allt för blyga i ansökningar utan faktiskt berätta vad de var bra på. Den personliga kontakten betonades också som något positivt och många tyckte att det var en bra idé att söka upp potentiella arbetsgivare och presentera sig personligen. - Vi har fått med oss rikligt med idéer och synpunkter. Information som är mycket givande för Svenskt Näringsliv i deras dagliga arbete, avslutar Ingela Larsson.

Taggar: