World Bioenergy Award till USA och Afrika

Report this content

Vinnaren av World Bioenergy Award 2012 tillkännagavs den 29 maj i Jönköping: Harry Stokes, USA.

Harry Stokes har byggt upp, finansierat och lett Project Gaia som syftar till att förbättra hälsan, ekonomin och livskvaliteten för ett mycket stort antal familjer i utvecklingsländerna. Harry Stokes har lett ett världsomspännande initiativ som främjar tekniker för att producera och använda alkoholbränslen vid matlagning och för hushållsutrustning.

Målet är att afrikanska familjer ska kunna laga sin mat på ett rent, effektivt, billigt och säkert sätt, samtidigt som de minskar sitt beroende av tidvis bristande resurser som ved, kol, gödsel, kvistar, gräs och liknande.

– Harry Stokes var även en av finalisterna år 2010. Omfattningen av hans gärning är enorm och fördelarna med att hjälpa utvecklingsländer att använda sig av rena, förnyelsebara och inhemska bränslen omfattar flera dimensioner, säger Kent Nyström, ordförande för WBA och medlem i juryn.

Sex finalister

Syftet med World Bioenergy Award är att uppmärksamma en enskild person som har bidragit till utvecklingen inom bioenergisektorn. Under nomineringstiden har medarbetare och kollegor nominerat personer som har gjort stora insatser inom den internationella bioenergisektorn. Sex finalister valdes ut av juryn. I juryn ingick ledamöterna i World Bioenergy Associations styrelse och arrangören av World Bioenergy 2012.

– Årets finalister består av företagsledare, statliga befattningshavare och forskare från Indien, Ryssland, Spanien, Storbritannien och USA. De har alla på ett avgörande sätt främjat olika områden och grenar inom den globala bioenergisektorn och de visar på sektorns mångfald – från småskalig teknik som används i hushållsarbete och matlagning i fattiga länder till storskaliga biobränsleanläggningar, säger Jakob Hirsmark, initiativtagare till utmärkelsen och medlem i juryn.

Den första utmärkelsen tilldelades den brasilianske forskaren Laercio Couto 2010. Coutos forskning om eukalyptusodlingar leder till stora minskningar av koldioxidutsläpp när biomassan ersätter fossila bränslen vid energiproduktion.

Några ord från de sex finalisterna:

Al Costa, Spanien:
– Vi lever i en alltmer sammanlänkad värld och det är självklart att alla länder bör dra nytta av andra länders erfarenheter och teknologiska framgångar.

Aditya Handa, Indien:
– Bioenergi har förmågan att ge oss tillgång till rena energilösningar till ett överkomligt pris, att skydda och nära miljön, att integrera olika delar av jordbrukssamhället i ett lands tillväxt genom att skapa inkomster och möjligheter, och att göra länder självförsörjande vad gäller energi.

Timur Ivanov, Ryssland:
– Bioenergisektorn kommer att spela en nyckelroll i Rysslands energiutveckling eftersom den kan skapa en samverkan mellan energiproduktion och avfallshantering. Det finns en enorm potential i Ryssland för användning av de stora skogsområdena.

Robert Parker, Storbritannien:
– Sett ur ett långsiktigt perspektiv så kommer vi antagligen att få uppleva förändringar vad gäller marktillgång på grund av jordbrukets behov och val av energigrödor, vilket påverkar den produktionsnivå som kan uppnås på den tillgängliga markytan.

Dilip Ranade, Indien:
– Jag ser framför mig hur ett stort antal biogasanläggningar och förgasningsanläggningar för biomassa kommer att byggas i Indien och andra asiatiska, afrikanska och latinamerikanska länder tack vare den omfattande jordbruksproduktionen.

Harry Stokes, USA:
– Eftersom den globala miljön kopplar samman världen och eftersom det faktum att halva jordens befolkning lever i energifattigdom påverkar oss alla, även dem som har sina energibehov tillgodosedda, ligger det i allas intresse att stödja användningen av biobränslen i utvecklingsländerna, inte bara för export utan även för lokal användning.

Läs mer om World Bioenergy Association: www.worldbioenergy.org
Läs mer om eventet World Bioenergy: www.worldbioenergy.com

Kontakt

Jakob Hirsmark, produktchef Elmia AB och mässansvarig för World Bioenergy, 46 36 15 22 14, jakob.hirsmark@elmia.se

Gustav Melin, vd Svebio samt konferensansvarig för World Bioenergy, 46 8 441 70 80, worldbioenergy@svebio.se

World Bioenergy 29-31 maj 2012

World Bioenergy är ett internationellt event bestående av fyra starka delar: mässa, konferens, exkursioner samt matchmaking inom bioenergi. Besök gärna vår hemsida för mer information om de olika delarna. Konferensen hålls helt på engelska. 2012 arrangeras konferensen World Pellets inom ramen för World Bioenergy.

Var: Elmia, Jönköping (SE).

Arrangörer: Elmia AB och Svebio.

www.worldbioenergy.com

Taggar: