På måndag genomför Kriminellas Revansch I Samhället Music Against Drugs i Kungsträdgården

Report this content

Starka krafter vill försvaga narkotikapolitiken på global nivå. Det säger vi nej till genom att den 24 maj, för andra gången, anordna Music Against Drugs i Kungsträdgården i Stockholm. Artister som Dogge, Lazee, Robin Bengtsson och Denise Lopez uppträder gratis för att sprida budskapet mot droger.

–Man kan ibland tro att musik och narkotika hör ihop när man hör om problem kring olika festivaler. Vi vill visa att det finns massor av artister som tar avstånd från droger, säger Christer Karlsson, ordförande i Kriminellas Revansch I Samhället. –Den restriktiva narkotikapolitiken har visat sig vara bra. Tack vare den har vi i Sverige färre missbrukare och mindre narkotikarelaterade problem än andra länder. –Det är viktigt att visa att det finns ett starkt motstånd mot knark. Det är trots allt en minoritet som använder narkotika, säger Sofia Modigh, projektledare för World Forum Against Drugs. Music Against Drugs genomförs i samband med den internationella narkotikakonferensen World Forum Against Drugs. Konferensen pågår den 24-25 maj på Norra Latin i Stockholm med HM Drottning Silvia som konferensens beskyddare. Music Against Drugs-galan inleds med Walk Against Drugs. Ett promenadtåg som startar kl.17.00 från Norra Latin och som går till Kungsträdgården. I tåget finns Music Against Drugs egna ambassadörer, deltagare från konferensen och artister. Allmänheten är varmt välkomna att delta. Music Against Drugs ambassadörer är bland andra Felix Herngren, Gudrun Schyman, Dogge Doggelito, Denise Lopez, Thorsten Andreasson och författarinnan Birgitta ”Blondie” Andersson. Klockan 18.00 startar Music Against Drugs i Kungsträdgården. Eva Nazemson är konferencier och vid hennes sida finns DJ Heid & Gherman. På scenen uppträder Dogge Doggelito, Lazee, Denise Lopez, Frispråkarn, Haffa, Play, De Lescano, Norlie & KKV, Hani, Robin Bengtsson,Arte Latino, Ashraf, Chooti (Chootstyle/ADF), Laura och Xersize, Dansgruppen Stylez. Artisterna ställer upp gratis för att sprida budskapet mot droger. I Kungsträdgården kommer det också att finnas aktiviteter som klättervägg, gyrosnurra och autograftält samt utställningar från Polisen, Tullverket, Bikers Against Rape, Kriminellas Revansch I Samhället, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälle, Ungdomens Nykterhetsförbund, Anonyma Narkomaner, Sveriges Blåbandungdom, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet med flera.

Taggar: