World Forum Against Drugs i Sverige år 2010

Report this content

Regeringen har beslutat att stödja genomförandet av ett andra World Forum Against Drugs i Sverige. Det första genomfördes år 2008 med representanter från 80 länder.

-Vi ser fram emot att etablera ett internationellt forum som stärker en balanserad restriktiv narkotikapolitik i världen, säger Sofia Modigh, projektledare för World Forum Against Drugs år 2010. - Att såväl Antonio Maria Costa, chef för FN:s narkotikamyndighet UNODC, som Sveriges Folkhälsominister Maria Larsson tackat ja till att medverka borgar för ett intressant och välbesökt arrangemang, fortsätter Sofia Modigh. Konferensen genomförs den 24-26 maj år 2010 i Norra Latin, i Stockholm, under beskydd av H.M. Drottning Silvia. Internationella och svenska forskare, behandlare, NGO-representanter, myndighetsföreträdare och beslutsfattare förväntas delta. World Forum Against Drugs arrangeras av den nybildade globala organisationen World Federation Against Drugs (WFAD) som har styrelseledamöter från alla världsdelar. -Vi är några som arbetat hårt ett par år för att sammanföra narkotikarestriktiva krafter i världen i en organisation. Legaliseringslobbyn har alltför länge stått oemotsagda på den globala arena. Vi är därför mycket nöjda med att WFAD nu etablerats och kan genomföra globala arrangemang, berättar Per Johansson, sekreterare i WFADs styrelse.

Taggar: